toto

    Hej! Jag har läst att “Inför läsåret 2020 – 2021 har Karolinska Institutet beslutat att tillsätta 32 procent av platserna på läkarprogrammet genom alternativt urval”. Vad innebär egentligen alternativt urval? Spelar betygen ingen roll i det här fallet? Måste man ha gjort högskoleprovet?

    • toto : Hur högt måste man få på hp då?
    • toto : En annan fråga. Vad är det för prov som man gör i alternativt urvalet?
    • Mikael :

      För att kunna väljas ut för att delta i AU på KI i Stockholm (PIL) brukar man behöver ha 1.4 som lägst på HP,men annars ju högre, desto bättre. ... Prov och Intervjuer i AU går ut på att bedöma  begåvning och motivation samt om man är extralämplig för just läkaryrket. Vilka frågor man får kan inte vi svara på - för vi vet inte, men även om vi visste, skulle vi ändå ej kunnat ge ut den info, för att tanken är att man ej ska förbereda sig för att svara på frågorna på förhand (det är samma princip som på HP - man vet frågorna när man får dem, inte innan).

    • toto : Men om de ska titta på hp i alternativt urvalet vad blir det för skillnad då mellan alternativt urvalet och den andra gruppen där de endast tittar på hp?
    • Anna : Skillnaden är Väldigt stor: lägre resultat på HP kan ge plats i AU; jag ska nu utöka mitt tidigare svar till dig.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rita,

    läs info på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola och på Karolinska Institutets egen hemsida.
    Man måste vara BEHÖRIG, men kan antas med lite lägre betyg, om man med mycket goda resultat genomför tester och intervjuer. Oftast behöver man också ha gjort högskoleprovet; det står på KI´s egen hemsida om att resultat från högskoleprovet måste finnas och att man också måste söka tidigare än den vanliga ansökningsperioden... det är rätt mycket lärosätet får bestämma självt; och villkor för AU kan variera på olika lärosäten. Läs därför mycket noga all info som finns på lärosätets egen hemsida.

    Du frågar i en kommentar Vad är skillnad om "de tittar på "HP-resultat i AU ändå... Så här är det: om man tittar på statistik kring antagning till Karolinska Institutets läkarprogram, ser man bl.a:

    i HP-urvalet krävs lägst 1.65 (kan vissa terminer krävas högre, men ej under 1.65 på HP), men i AU kan man ev komma in med lägre HP, t.ex 1.4 om man för övrigt bedöms som "extralämplig" för läkaryrket.
    Nu jobbar inte FRåGA SYV just specifikt med antagning till högskola, men det vi fick förklarat för oss att av alla som gjort ansökan i AU och uppfyllt alla de villkor som ställs (bl.a gjort HP) väljs ca 500 sökande som bl.a har tillräckligt högt resultat på HP (gränsen kan vissa terminer ställas på 1.5 men det har också hänt att gränsen var lägre, så lågt som 1.3 på HP - varierar från termin till termin...). Sedan får de ca 500 sökande möjlighet att delta i tester och intervjuder. De måste vara behöriga: ha både grundläggande och särskild behörighet (här kan inte ngt undantag göras) men hur höga eller låga  betyg de har, spelar ngt mindre roll... "Sammantagen bedöming" görs: alla delar vägs in (jag skulle jämföra det med jobbsökandet... där alla de olika aspekter tas hänsyn till).