Belle
    Hej!

    Jag funderar på att "bli" kurator när jag tagit min kandidatexamen i sociologi, innehållande bla psykologi, socialpsykologi och pedagogik. På framtid.se läser jag:
    "Den 1 augusti 2018 beslutade regeringen att legitimation ska införas för kuratorer inom hälso- och sjukvården. Därför införs en hälso- och sjukvårdskuratorsexamen, som grund för legitimation. Det blir en yrkesexamen som omfattas av 60 högskolepoäng. För att uppnå full examen ställs också krav på avlagd socionomexamen eller annan motsvarande examen."

    Mina frågor blir: vart man söker dessa poäng, samt vad "annan motsvarande examen" innebär? Dvs vart kan jag vända mig för att se om min utbildning gör att jag kan söka detta eller ej.

    Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Belle,
    enligt info som vi har så är det inte klart ännu... det är till hösten 2019 som vi hoppas de nya utbildningar kan starta och då måste info blir tillgänglig senast i mitten av mars 2018, vilket vi hoppas på.
    Åter kom gärna senare... eller vänd dig till de lärosätena där socionomprogrammet idag ges; förhoppningsvis kan studievägledare eller utbildningsansvariga där ge mer info.

    Vänligen
    ANNA