Framtidsdrömmare
    Hej! Om man läser kurser (t.ex. kurser som ingår i ett naturvetenskapligt basår), och får 4,0 i omdöme på folkhögskolan som resultat av samtliga kurser. Räknas dessa in i ansökningskvoten BF för sig endast, eller räknas även föregående gymnasiebetyg in i denna kvoten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Anders!

    Jag är inte helt "hundra" på vad du menar och det kanske är bäst att du hör med Antagning.se - som just genomför antagning till program på högkolor/universitet i Sverige.

    Jag ska försöka förklara vad jag tror du skulle behöva veta. Vi får se om det räcker eller om du känner att du inte fick svar. Och i så fall kontaktar du Antagning.se eller en studievägledare på den utbildningen på högskola som du vill söka till, OK?

    Om du läser Naturvetenskapligt basår på högskola/universitet - påverkar det inte ditt meritvärde (man kan få behörighet men ej gymnasiala betyg - för man läser ju på högskola).

    Om du får omdöme från folkhögskola som ger dig full behörighet (både grundläggande och särskild behörighet) - prövas du i BF gruppen.

    Skulle det te sig på det viset att du innan du börjar på en folkhögskola, redan har full behörighet - från gymnasiet (både grundläggande och särskild) - prövas du i betygsgrupper BI och BIex.

    Det är i så fall en mycket ovanlig situation - om man redan är behörig till högskola och sedan läser på en folkhögskola. Det brukar man inte göra, utan man brukar försöka höja sina betyg genom prövningar - och i så fall prövas man även i BII gruppen.

    Jag jobbar inte med Antagning till högskola/universitet, det är Antagning.se som gör. Jag kan, ärligt talat, ej svara på frågan om du kan prövas i både BF och BIex/BI samtidigt. Logiskt sett, så borde det gå.

    Det som är säkert - att betyg från gymnasiet & omdöme från folkhögskola slås inte ihop. Det är i så fall i två olika urvalsgrupper som man prövas samtidigt, men jag har inte varit med om att någon som är fullt behörig söker läsa på en folkhögskola.

    Om du känner att du ej fick svar på din fråga - råder jag dig ställa den till Antagning.se och/eller till Studievägledare på den högskola dit du vill söka. Du får hemskt gärna höra av dig sen och berätta vad du fick för svar.

    Lycka till!

    ANNA

    • : Hej Anna! Jag tror att du gav mig svaret på min fråga. Jag undrade om kvoten BF påverkas av gymnasiebetyg, eller om det är en "fristående" kvot avsedd endast för omdömen från folkhögskola. Vad jag förstod är kvoten BF endast poäng som kommer utav omdöme från folkhögskola, eller hur?
    • : Jag kanske var lite otydlig med vad jag har för utbildning i bagaget. Jag har ej läst naturvetenskapligt program, utan vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet. Jag står inför ett vägval vad det gäller att läsa in ett naturvetenskapligt basår på antingen komvux, högskola eller folkhögskola.
    • : Och förresten, tack så jättemycket hittills för snabba och utförliga svar på mina frågor. Super! :)
    • Milla : Det finns tyvärr inte några garantier på att få läsa på högskola, komvux eller folkhögskola. Det är därför bra att söka till alla de ställena samtidigt och se vart du får plats. Det är konkurrens om utbildningsplatserna men olika urvalskriteriet: högskola tar in dem med högre betyg först och de andra kommer in i andra hand och den med lägsta betyg kommer inte in alls; Komvux gör tvärtom - de tar in folk med kort tidigare bakgrund först (ju mindre utbildning man har sedan innan, desto större chansen är att man får plats på Komvux). Folkhögskolor gör sin egen antagning - varje folkhögskola tar in själva och där tar de in så länge det finns platser och sedan är det "stopp" och så får man vänta till nästa kursstart. I brist på utbildningsplatser, kan det i värsta fall bli så att man ej får plats någonstans och då söker man till nästa kursstart, håller tummarna och förbereder sig för Prövningar.
    Läs alla kommentarer