Anna
    Hej!
    Funderar på att läsa en kurs till hösten. Kursen är 7,5 hp och har en studietakt på 50%. Vad innebär detta? Hur många timmar i veckan motsvarar det och hur länge håller kursen på?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna!

    på heltid läser man på högskolenivå 30 hp per termin.

    En kurs som motsvarar 7.5 hp och så går på 50% av studietakt, dvs på halvtid - upptag en halvtermin (dvs ca 10 veckor).

    Halvtidsstudier är ca 20 timmar/vecka men hur många timmar/v du ska vara i skolan, är det omöjligt för mig att svara på. T.ex om kursen är på distans utan obligatoriska träffar, då är man inte i skolan alls, utan läser helt på distans.

    Däremot om det är en bunden kurs (dag- eller kvällstid) då finns det lektiner/föreläsningar och seminarier. Vissa av dem är obligatoriska och andra är frivilligt att delta i.

    Se på skolans hemsida ang. exakt vilka tider du ska vara i skolan /om det inte är distans utan träffar, givetvis/.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv