amanda
    Hej
    Jag gjorde ett gymnasieomval förra månaden & idag står det på hemsidan att jag är reserv nr 1 på alla mina val, Förutom det jag tackade ja till i början av Juli innan omvalet. Vad innebär reserv nr 1? Betyder det att jag är först i kön till att få en plats på programmet om någon annan hoppar av eller tackar nej? Hur får jag veta om den personen hoppar av isåfall?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Det funkar lite olika i olika delar av Sverige och det är lättare att ge dig ett bra svar om du berättar var du bor.
    Reserv nr 1 borde i vilket fall betyda att du är först i kön, precis som du själv skriver.
    Att du tackade Ja till någon annan plats borde inte påverka din chans att komma in från reserv.
    Se till att det är aktuella uppgifter: tel nr, mailadress mm som är registrerade på ditt konto på gymnasievalssida. Oftast ringer de eller skickar sms om någon hoppar av och du kan få plats.
    Exakt hur det går till i just ditt län står säkert på hemsidan där du gjorde gymnasieval.
    Lycka till! Jag lovar att hålla tummarna för dig!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare