Q
    Engelska B eller Engelska 6 (Områdesbehörighet 4 eller A4 med undantag för Matematik C och Samhällskunskap A eller Matematik 2a alt 2b alt 2c alt 3b alt 3c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2)

    Vad innebär dessa krav? Måste jag ha läst matte 3 och matte 2?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    NEJ, du behöver inte ha läsa matte 2 och 3. Jag tror din fråga gäller behörighet till den här utbildningen: Kandidatprogram i Socialantropologi på SU, stämmer det?
    Om det inte fanns "äldre sökande" med "gamla betyg" då kunde man säga att Grundläggande behörighet krävs och inget mer, för att godkända betyg i svenska 3 och i engelska 6 ingår numera i grundläggande behörighet. Du behöver inte tänka på mattekurserna alls. Om du har godkända betyg i svenska 3 (eller SAS 3) och i engelska 6 + examensbevis med godkänt betyg i svenska 2, är du till den här utb., behörig.

    Varför krånglar man till info om särskild behörighet?
    Jo, bl.a eftersom det finns sökande som gick ut gymnasiet året 2013 och ännu tidigare och som läste enligt de gamla reglerna, där kurserna hade andra namn och där lägre behörighet krävdes för grundläggande behörighet, då skriver man även namn på de äldre kurser (ex. Engelska B - betyg i de gamla kurserna, om man redan har dem, gäller, men möjlighet att få de betygen upphörde helt i juni 2016). Men... Det kommer i många år framöver finnas sökande till högskola som har gått ut gymnasiet för länge sedan, kanske för 35 år innan... finns även exempel när folk går i pension och kommer in på en högskoleutbildning (för att de tycker det är roligt att studera) och de sökande ska också bevisa att de är behöriga (deras betyg är i mycket gamla betygssystem, men gäller ändå).
    Mvh
    Julia