Clara
    Jag har precis börjat ettan på estetiska programmet. Jag har valt tyska som mitt andraspråk- men har ångrat mig. Jag har tänkt att hoppa av.
    Jag talar dock flytande tyska och vill gärna ha ett betyg. Därför har jag ansökt om en prövning.
    Dock är jag inte helt på det klara vad det innebär. Måste jag göra prövningar i tvåan och trean också för att få ett slutbetyg/poäng?
    Om jag gör en prövning, har jag då plats för fler individuella val/programfördjupningar i tvåan? Jag fick nämligen höra att om man har ett språk på estet, så har man bara plats för ett annat "tillval".
    Jag vill läsa mer matte och musikteori i tvåan- det är jätteviktigt för mig. Går det att lösa??

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Clara,

    du får gärna kika på Programplan för Estetiska programmet på gymnasiet.
    Prövningar har gymnasieelever rätt att göra om de fick F i en kurs på gymnasiet eller om en kurs som är obligatorisk kan inte erbjudas , t.ex pga lärarbrist...
    Om du får göra en prövning (det är rektor som kan bevilja det), även om det inte är din rättighet - så kanske du i fortsättningen läser på deltid; vid deltidsstudier har du inte rätt till studiehjälp från CSN - du kan alltså förlora studiebidraget från CSN; om det är viktigt för dig att få studiebidrag från CSN - avstå från att ansöka om prövningar i kurser i vilka du inte har F-betyg; prata gärna med SYV och kurator på din skola, eller med rektor på ditt program.

    Gymnasieskolans uppgift är att ge dig möjlighet att läsa de kurser som krävs för att kunna ta ut examensbevis. Prövningar får gymnasieelever göra /rättighet för elever på gymnasiet/ i 2 fall: om eleven fick F betyg eller om en obligatorisk kurs ej kan läsas.

    Vad just din gymnasieskola kan erbjuda dig att välja inom de valbara kurserna - måste du fråga på din skola.

    • : Hej! Tack för svaret. Det var SYV som bad mig göra en ansökan- men om man förlorar studiebidrag vill jag såklart inte göra det. Kan man ta tillbaka ansökan???
    • Julia :

      prata med Syv-en på din skola. Reglerna är att gymnasieelever har rätt till studiehjälpen från CSN endast om de läser på heltid. Det är annars rektorn som är ytterst ansvarig.

      Som gymnasieelev har du rätt att läsa på heltid. Om du gör prövning i någon kurs, och med det har deltidsstudier framöver... bör din skola erbjuda dig någon annan kurs att läsa, men om skolan inte kan göra det - kan det tyvärr bli så att du förlorar rätten till studiehjälpen.

      Om du har lätt för något ämne, kan det vara fördelaktigt att ändå läsa kurser "på vanligt sätt" - då kan du utan större ansträngning få A betygen i kurserna i det ämnet och lägga mer "krut" på andra ämnen.

    • : Men jag läser ju estet, där moderna språk inte är obligatoriskt. Varför blir det då plugg på deltid om jag hoppar av?
    • Julia : Det säger vi inte att det blir... du måste fråga SYV på din skola... om du har moderna språk som en valbar kurs inom programmets 2500 poäng - är ett upplägg. Men om du inte har mod.språk inom programmet, utan som U-kurser, utökade - utanför programmet, där rektor fattar beslut om att tillåta dig läsa u-kurser eller göra prövningar och få examensbevis från ett "utökat program" - är ett annat upplägg... jag vet inte vad du och syv på din skola kom överens om... därför säger jag att du bör prata med syv på din skola. ytterst ansvarig är rektorn. på estetiska programmet får man läsa moderna språk inom programfördjupningen.
    Läs alla kommentarer