denny

    Hej, jag läser fristående kurs nu på högskolan, och kursen jag läser står på 1-30 hp poäng. Jag tänker fortsätta och har sökt till våren med, men jag är osäker på hur många poäng man behöver för att ta sig vidare eftersom att det står 1-30 och från vad jag vet så har csn en viss gräns på vad man behöver för att få bidrag för nästa termin med. tacksam över svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    30 hp, högskolepoäng, = heltidsstudier under en termin på 20 veckor.
    Och nästa kurs i samma ämne bör vara 31-60 hp, vilket då kommer också motsvara heltid under 20 v., en termin på högskolan-universitetet.
    Antagning.se kan anta till max 45 hp per termin, vilket motsvarar 150% av studietakt. Studiemedel, från CSN, får man dock endast för max heltid. Alltså, om man läser på mer än heltid, får man ej mer från CSN. Max studiemedel är "för heltidsstudier".
    En kurs som är på 30hp och som läses under 2 terminer (15 hp per termin) går på halvtid. Och i så fall har man möjlighet att få studiemedel för halvtidsstudier (alltså halva studiemedel).
    Du kan också prata med studievägledare på din institution, eller med utbildningsadministratör, som många ggr också kan förklara vad som brukar gälla för studiemedel (från CSN).