Linnéa
    Jag går i årskurs 2 på gymnasiet och har läst 50 av 100p Mandarin. Det är ett individuellt val som jag ångrat väldigt mycket och jag är rädd för att få ett F i ämnet. Jag pratade med SYV på skolan men han har varken engagerat sig eller hört av sig till mig. Jag läser samhällsvetenskapsprogrammet på en bra skola och har bra betyg i de flesta andra ämnen. Vad innebär ett F för mig i Mandarin? Kommer jag att kunna ta studenten? Detta är något som oroar mig mest i skolan!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linnéa!

    Om du får F i enbart en 100 poängskurs som du läser som Individuellt val, uppfyller du kraven för examen. Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    Det är vissa kurser som man måste tvunget ha minst E i (bl a gymnasiearbete, svenska, engelska, matte-kurser) + att antal F poäng måste hålla sig inom 10% av den totala poängsumman, vilket är 250 p. Så max 250 p F kan man ha i Examensbeviset.

    Jag hoppas du fortsätter kämpa för ett godkänt betyg i Mandarin. Jag kommer att hålla tummarna för dig!
    Kanske blir du hjälpt av ngt. tips bland de som vi listar upp här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik

    Önskar dig lycka till!
    ANNA