Elev

    Hej, Jag undrar över denna skrivelse: Grundläggande behörighet = det du måste ha Du som har slutbetyg från ett nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan har grundläggande behörighet till högskolestudier om du har: lägst betyget Godkänt i kurser som motsvarar 90 % av vad som krävs för ett slutbetyg från ett fullständigt program på gymnasieskolan. Vad betyder det i praktiken? Jag vill söka personalvetarprogrammet som jag vet kräver grundläggande behörighet vilket jag i stort sett har men jag har inte godkänt i gamla matte B. Behöver jag det? Jag har också en kandidatexamen från tidigare studier. Tack på förhand!

    • Liselotte : Se vad just det personalvetarprogrammet kräver för Särskild behörighet. Länka till beskrivningen av programmet, så kan vi se vad som krävs för särskild behörighet.
    • Anna : Om det fullständiga programmet på gymnasiet omfattar 2500 poäng, då blir 10% av det = 250 poäng. Och att man måste ha minst 90% godkända poäng betyder i så fall att man får högst ha 250p. betygsatta med F, eller att man måste ha godkända betyg i minst 2250 gymnasiala poäng.
    • Elev : Hej Anna, tack för ditt svar! Men jag gissar att dessa 250p som kan vara underkända inte kan vara vilka kurser som helst?
    • Mikael : Om det endast står 90% godkänt och inte är speciellt angivet i vilka kurser godkända betyg krävs då kan man ha icke-godkänt i vilka kurser som helst.
    • Elev : Tackar!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sofia,
    alla svenska högskole-universitetsutbildningar, både kurser och program, kräver alltid att man har Grundläggande behörighet (till högskolestudier). Många program kräver också särskild behörighet. Personalvetarprogrammen finns på flera lärosäten och kan ha olika inrikrtningar, olika kursinnehåll och vilken särskild behörighet just "ditt program" kräver vet inte vi, för att du har inte uppgivit exakt vad programmet heter och på vilket lärosäte det ges. Om det i behörighetskraven står: Grundläggande behörighet samt Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B, då måste man ha godkänt betyg antingen i den äldre kursen matematik B eller i en av de nuvarande kurserna Matematik 2a eller 2b eller 2c. Om ditt program kräver det och du inte har den behörigheten behöver du skaffa dig den. Sök till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du kan få svar från SYV-en på komvux om du redan nu har Grundläggande behörighet (visa upp alla dina gymnasiala betyg). Du skriver att du har en kandidatexamen från tidigare studier och min bästa gissning är därför att du har grundläggande behörighet. Jag vet dock inte om du läste ditt kandidatprogram utomlands eller om du kom in på något sort undantag utan grundläggande behörighet.
    Att man sedan innan har godkända högskolepoäng eller t o m examen från t.ex kandidatprogram eller masterprogram, befriar inte från kraven på att bli behörig till den utbildningen man söker till.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Liselotte
    • Elev : Hej Liselotte, tack för ditt svar! Jag bara valde Södertörn som ett exempel och de har bara grundläggande behörighetn som krav, ingen särskild behörighet alltså. Hur funkar det då? Måste/borde jag läsa upp Matte B då?
    • Mikael : Matte B är en gammal kurs. Motsvarande nya kurser är matte 2a, 2b eller 2c och det ingår inte i grundläggande behörighet.
    • Elev : Tack för snabbt svar :) det var ju goda nyheter :)