Anne
    Hej vad betyder grundläggande behörighet om det står under en inrikting på högre studier (universitet och högskolor) går ekonomiprogrammet nu och kanske vill plugga industridesign så vad innebär då grundläggande behörighet? Måste man ha förkunskaper om de eller?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Li,
    grundläggande behörighet kan man uppnå på flera olika sätt.
    Ett sätt är att ta examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram (från gymnasiet eller från komvux);
    ett annat - är att jobba i 3 år på minst halvtid efter det att man har fyllt 19 år + skaffa sig godkända betyg i några gymnasiala kurser (mer om det - var god läs på Antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/).

    Hänvisning: Antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Behorighet.