beccaliya2007

    Hej! när jag går in i behörighetsvisaren för att kolla behörighet osv för tex ekonomi vs natur sam kommer det upp fler på natur sam såklart. dock när jag går in och kollar står det att det saknas tex kemi 1 biologi 1 och fysik1 eller "alt naturvetenskap 2" vad betyder det? för av vad jag vet läser man naturvetensakp 2 i ekonomi

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    gymnasiekurs Naturkunskap 2 ingår inte (som obligatorisk kurs) i något gymnasieprogram utan kan läsas som valbar kurs, om gymnasieskola erbjuder den möjligheten. Du kan titta på Programplan för EK>> och du ser att Naturkunskap 2 står under "programfördjupning", alltså ingår i listan på kurser som får/kan läsas som programfördjupande (om skolan så erbjuder och eleven väljer den kursen).

    Om eleven har godkända betyg i gymnasiala kurser kemi1, biologi1 och fysik1a, då behöver hen inte läsa naturkunskap 2, för att nk2-kursen innehåller delar av kurserna kemi1, biologi1 samt fysik1a, alltså har man redan de kunskaper som kursen nk2 avser att ge.

    Det finns ett antal universitetsutbildningar som för särskild behörighet kräver godkänt betyg i naturkunskap 2. Exempel: utbildningar som leder till yrken som Dietist, Optiker, Sjuksköterska, Djursjukskötare, Arbetsterapeut och Fysioterapeut.

    Det finns obligatoriska och valbara kurser inom varje gymnasieprogram. De obligatoriska kurserna måste skola erbjuda läsa. Vad gäller de valbara så är det ett antal poäng (omfattning av kurserna + inom programfördjupning finns listor på vilka kurser som får läsas som just programfördjupning) som är obligatoriskt men exakt vilka valbara kurser som eleven ska läsa kan man inte garanterat veta på förhand.
    I NA/sam ingår bl.a följande obligatoriska kurser: matematik 3c, fysik1a, kemi1 och biologi 1. Får man godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1, då behöver man inte vara orolig på att inte bli behörig till de eftergymnasiala utbildningar som (för särskild behörighet) kräver naturkunskap 2.
    Naturkunskap 2 är en populär kurs (många elever vill läsa den) och därför brukar gymnasieskolorna försöka erbjuda den antingen inom programfördjupning eller inom individuellt val. Inom vilken kategori (programfördjupning eller individuellt val) som kursen läses spelar ingen roll. Huvudsaken, för behörighet, är att få godkänt betyg i kursen.

    Studie- och yrkesvägledare
    • beccaliya2007 : hej! om ett yrke begär tex fysik 1 eller biologi 1, och jag tagit naturvetenskap 2, har jag då behörighet till det yrket?
    • beccaliya2007 : och glömde att fråga iallfall om jag läser naturvetenskap 2 om jag då kan läsa steg två i de naturvetenskapliga kurserna senare då jag hört att man måste läsa steg 1 först
    • Milla : Om särskild behörighet till en utbildning är fysik 1 eller biologi 1 då bör man ha godkänt betyg i just den kursen som krävs. Naturkunskap2 omfattar inte hela kurser i fysik eller biologi, utan endast delar av de kurserna. Om du får godkänt betyg i nk2, och vill senare läsa nivå2 i naturvetenskapliga ämnen kemi, fysik eller biologi, då måste du först läsa kurserna på nivå1 och få godkända betyg dem och sedan läsa fortsättningskurserna, alltså på nivå 2.