Frida

    Hej! Vad innebär områdesbehörighet a14? På utbildningssidan står det att områdesbehörighet a14 innebär att Biologi 1 + Fysik 1a ersätter Naturkunskap 2 stämmer detta? Vad innebär naturkunskap 2 ? Är det samma som naturkunskap 1a1 + 1a2? För att bli behörig till den utbildning jag vill läsa saknar jag 1a2 men jag har 1a1. Jag undrar om jag behöver läsa upp 1a2 eller om den "ingår" i naturkunskap 2? Jag har både bilogi 1 och fysik 1a

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Frida,

    det bästa, enklaste och säkraste är att du uppger Vilken utbildning du vill söka till - så kan vi se vad som ingår i behörigheten.
    Behörighetsreglerna förändras, se t.ex uhr.se/om-uhr/nyheter/2019/nya-foreskrifter-om-sarskild-behorighet-och-omradesbehorigheter
    Naturkunskap 2 behöver man, som regel, inte läsa om man har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1. Även examen från vård- och omsorgsprogrammet och från naturbruksprogrammet ihop med godkända betyg i några kurser som ingår i programmen kan ersätta nk2. Till vissa utbildningar, t.ex sjuksköterskeprogrammet kan finnas ännu fler ersättningsmöjligheter för Nk2.

    Hänvisning:
    antagning.se/globalassets/omradesbehorigheter-hogskolan

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om det för din högskoleutbildning krävs Naturkunskap 2 och du redan har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1, då behöver du inte läsa naturkunskap 2.
    Annars så läser man naturkunskap 1b och sedan 2
    eller
    naturkunskap 1a1, sedan 1a2 och sedan 2.
    Alltså nk1b består av 1a1 och 1a2.
    *****
    Det kan finnas rätt många olika så kallade "ersättningsmöjligheter" för naturkunskap 2; ibland beror det på exakt vilken utbildning man söker till... men i de "generella ersättningsmöjligheterna" ingår fysik1a, kemi1 och biologi1 /alltså om du har godkända betyg i alla de 3 kurser, då behöver du inte vara orolig för att inte vara behörig vad gäller Nk2).