Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!

    Om prövningar kan du läsa på den här sidan.

    Det finns ingen anledning för dig /tycker jag/ att betala 500 kr. för prövning i Matematik 1c för att du har rätt att läsa Matte 1 gratis - och det är nästan alltid lättare att få högre betyg i slutet av kursen, än genom en prövning. Detta pga till prövning förbereder man sig genom självstudier (ibland kan man få lite handledning - men det är olika i olika kommuner; i vissa kommuner får man ingen handledning utan det är 100% självstudier).

    Varför folk gör Prövningar - oftast för att de har godkända betyg från gymnasiet men vill höja de betygen. Helst vill de läsa på komvux men får Nej pga Platsbrist (bristande resurser) och då finns det bara Prövningar att ta till.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare