Oskar
    Hej!

    Jag har nu slutat 9:an och ska börja gymnasiet, hursomhelst misslyckade jag nationella provet i matematik, o därför fått F i slutbetyg.

    Jag sökte då introduktions programinriktad val. Vad betyder det egentligen? Jag ska börja vård o omsorgsorogrammet.

    Jag vet att man läser klart grundskole matten, men hur långt är kursen? Och efteråt vad gör man då? Måste jag söka vård programmet igen o gå 4: år? Vilket jag inte kan då jag börjar gymnasiet som 17 åring.

    Förlåt för dåligt grammatik, har förfärligt ont i huvudet och skriver på mobil.
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Hej Oskar!

    Introduktionsprogrammen har fem olika inritkningar och en av dom är programinriktat individuellt val.
    Hur programmet är uppbyggt kan variera beroende på vilken skola du går på.
    Eftersom att du har valt vård och omsorgsprogrammet och förmodligen ganska nära att bli behörig så är tanken att du så snabbt som möjligt ska kunna börja på det nationella programmet.
    På de flesta skolor läser du tillsammans med övriga elever som läser vård och omsorg men du får extra stöd/och eller lektioner i matten.
    Så jag tycker att du ska höra med skolan hur skolan har lagt upp programmet förhoppningsvis kan du klara matten så snart som möjligt och då läsa samtliga ämnen tillsammans med övriga elever.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV