Markus

    Hej ! Idag fick jag ett programm som jag har sökt som sen anmälan (handlagd) och nu står det att "Ditt meritvärde i den här urvalsgruppen är: 972 av max 999" Vad innebär detta? Tack

    En annan fundering: är det sant att det finns mer chans att komma in ju längre den program som man söker sig till håller sitt sen anmälan öppet? dvs en sen anmäla innebär per automatiskt att denna Högskola/Universitet har mer platser än sökanden och därför håller de deras sen anmälan öppet än så länge, och därmed är chansen att komma in större än andra program där sen anmälan är stängt. Är det sant?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Markus!
    vi frågade de som jobbar med administration kring antagning till svenska högskoleutbildningar och fick svar om att ju snabbare man anmäler sig efter det att SEN ANMÄLAN har öppnat desto högre nummer får man. De som anmäler sig direkt när sen anmälan har öppnat (första dagen, om jag förstod det rätt) får nummer 999 på sin anmälan. De som anmäler sig nästa dag får nummer 998 och så går det neråt... Du måste ha anmält dig cirka 28 dagar efter det att sen anmälan har öppnat (om jag har räknat rätt). När du får antagningsbesked, borde det stå att t.ex gränsen hamnade på 971 eller på 965... och då blir du antagen. Om gränsen hamnar på en högre siffra än 972 då blir du tyvärr inte antagen.
    Antal utbildningsplatser kan ändras (av olika anledningar) - det kan t.ex uppstå lärarbrist (om ingen lärare kan hittas som har kompetens att undervisa i just den kursen som du har sökt, då kanske hela utbildningen ställs in... då får ingen läsa den, även de som redan fått antagningsbesked ANTAGEN); om lärosätet finner möjlighet att utöka antal utbildningsplatser, då kan fler antas och då kommer siffran på SEN ANMÄLANs anmälningar hamna längre ner.
    Att SEN ANMÄLAN kanske inte direkt stänger när platserna är fyllda kan bero på att överintag kommer att göras - t.ex kan 10% fler få besked ANTAGEN än det egentligen finns platser för (detta med tanke på att några ska inte kunna börja - t.ex på grund av de inte hittade bostad på skolorten eller för att de fick ett attraktivt jobberbjudande som de inte kan tacka Nej till). Att man är ANTAGEN betyder inte per automatik att man ska börja läsa - man kan tacka Ja och sedan ångra sig och tacka Nej till erbjuden utbildningsplats; man kan också hoppa av utbildningen under de första veckorna och då kan fler tas in från reserv.
    Det är i alla fall så som jag har förstått systemet med antagning vid Sen anmälan, men vi på FRåGA SYV jobbar inte med administration kring antagning, så du kan få ett bättre svar från Antagning.se - det finns olika sätt att kontakta Antagning.se, t.ex kan du ringa 0771-550720 på vardagar kl.9-16.