Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    urvalet för läkarprogrammet innebär följande: exempelvis - om 50 personer tas in - då tas 33 personer på betyg och 17 personer på resultat av högskoleprovet.
    Två listor görs:
    1. sökande på betyg - högst upp är det personer med högsta betyg t.ex. 22,5 /alla A-betyg och max Meritpoäng/ och vi säger att det är t.ex. 10 sådana personer och 5 stycken som t.ex. har 22.0 och 2 personer med 21.5 - då har de 17 platser "gått åt" och antagningsgräns blir 21.5;

    2. sökande på högskoleprovet - en lista görs med dem som har högst på HP som står överst på listan - och de 13 personer som har högst resultat på HP kommer in. De övriga blir utan plats.

    Jag hoppas att min förklaring blir till hjälp för dig i din studieplanering. Mvh Julia SYV