Jennifer
    Jag undrar över vilka kurser som kan väljas som "utökade kurser" (är det bara kurser som man redan börjat på (t.ex. moderna språk 4, matematik 5) eller gäller det alla inval?) och vad det kan innebära att välja att läsa utökade kurser. Vad jag har förstått så räknas inte betyget på dem, men man kan läsa dem för att få extra erfarenhet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    "utökade kurs" eller kurser bör vara markerade i examensbeviser som just *utökade.
    De räknas in i Jämförelsetal i två fall:
    1. om de krävs för behörighet till den sökta eftergymn.utbildningen
    2. om de ger Meritpoäng http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    De kurser som är obligatoriska på programmet kan inte vara utökade.
    Alla de övriga kurser kan läsas som utökade - i fall total altal poäng överstiger 2500 p., dvs om examensbevis är på 2600 poäng - finns det en "utökad kurs" á 100 poäng eller två "utökade kurser" á 50 poäng - med.

    Med vänliga hälsningar
    Anna SYV på Fragasyv.se