Emelie
    Hej! Jag går på samhällslinjen och tycker inte direkt om det pga för mycket läxor och högt tempo. Men klassen tycker jag är bra och även skolan.

    Jag ville då byta till en yrkeslinje och den ända som man troligtvis kan börja i är VO. Jag tycker om psykologi och jag tror att jag vill jobba med människor. Men jag är orolig om jag inte kommer tycka om VO... För jag vill inte jobba inom ålderdomshem och är inte så jätte intresserad om det direkt. Jag gillar inte heller no t.ex hur proteinsyntesen går till och så! Men jag vill gå en linje som inte har lika mycket plugg och även där det är praktik.

    Men jag vill som sagt jobba med människor, tror du VO skulle passa mig bra?

    Det känns dock jobbigt att behöva byta skola och klass såhär sent in på terminen :(
    • : Jag ska fråga om skuggning. Men är det stor skillnad med läxor och prov? Är även orolig om jag inte kommer finns ett intresse i det, men jag tänker att denna linjen kan vara bra för att jag vill ju jobba med människor och inte ha det liks stressigt i skolan utan ha fritid och må bra. Självklart är det plugg på VO också men inte lika mycket som samhäll väl? Jag hade nog kunnat gå kvar i min klass tror jag, dock har jag fått F på prov på samhäll och det har jag aldrig fått tidigare. Är väldigt skoltrött och har tappat studiemotivationen :(
    • : Finna ett intresse inom vården*
    • Julia : Jag har nu också utökat mitt tidigare svar, se nedan. :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,

    jag tycker du kan gå Prova-på dag på VO, typ "ett långt studiebesök" - eller minst en halvdag. De flesta gymnasieskolor erbjuder den möjligheten, som ofta kallas för Skuggning (man "skuggar" en elev eller en klass).

    Ang. VO och äldreomsorg/hemtjänst. Ja, många undersköterskor arbetar inom äldreomsorg eller hemtjänst för att det är där jobben finns. Men undersköterska kan även läsa på yrkeshögskoIa direkt efter gymnasiet och bli Specialistundersköterska>> eller Tandsköterska eller Vårdadministratör (läkarsekreterare). Dvs det finns även andra vägar att gå efter VO-programmet.

    Sedan är det också så att oavsett vilket jobb man söker, så uppskattar arbetsgivare att man har kunskaper i hälsa och första-hjälpen. Direkt efter gymnasiet kan man få jobb inom många olika områden, på diverse olika arbetsplatser där man kan bli upplärd direkt på arbetsplatsen, dvs inte behöver någon specifik eftergymnasial utbildning. Se här>> vilka "gymnasiekompetensyrken" som finns. Och kommer man från VO, är det ofta ett plus, då många arbetsgivare uppskattar att man har gått på praktik och kan ge första hjälpen. Man på VO läser obligatoriskt en kurs i psykologi, t.ex - vilket också är bra i många yrken ... :)

    Man kan också på VO bli behörig till Sjuksköterskeprogrammet och även till många andra högskoleutbildningar, läs gärna på den här sidan>>>

    hej igen!

    jättetråkigt att du känner dig så pass skoltrött.

    Att du är ledsen för F-varning förstår jag mycket väl, och speciellt när du aldrig förut fick F-betyg.

    Saken är den att på gymnasiet ställs det högre krav än på grundskolan. Sedan är man lättare och svårare för vissa ämnen och det kan också "gå i perioder". Nu är du så pass skoltrött, och det är två tredje delar av läsåret kvar! :(

    Jag vill kunna ge dig ett lugnande besked, men vet inte om jag riktigt kan göra det, utan att fara med osanning. :( Om du från början av läsåret gick på ett yrkesprogram, skulle det vara "andra bullar", men nu ska du behöva läsa ikapp på ett nytt program. Eleverna på VO (och på alla andra program) har lärt sig ganska mycket på 10 veckor som har gått från läsårets början.

    Att läsa ikapp är inte "en dans på rosor", det måste man ha klart för sig.

    Jag har en fundering /eller ett förslag/ fast beslutet ligger inte hos oss här på Fråga SYV. Mitt förslag går ut på att du pratar med dina föräldrar/vårdnadshavare först och sedan kanske att ni tillsammans (du och dina föräldrar) kurator, skolsköterska, SYV och din klasslärare/mentor: berättar hur du mår och att du inte orkar läsa så som Samhällsvetenskapsprogrammet kräver, men att det är nu "för sent" att byta till ett yrkesprogram (du orkar inte heller läsa ikapp det du har missat på ett yrkesprogram) och att du vill fortsätta vara inskriven på ditt nuvarande program /eller blir inskriven på Individuellt alternativ inom IM/, men vill få gå iväg och skugga i några dagar på olika yrkesprogram - för att inför nästa läsåret bestämma dig vilket yrkesprogram du ska söka i första hand.

    Om du kan bli inskriven på IM, Individuellt alternativ >> (vilket är ett undantag i ditt fall) - kan du kombinera studier med praktik eller t o m gå på "helpraktik", och om du praktiserar på olika arbetsplatser under kortare perioder, kan du på så sätt se dig om och bestämma inför nästa läsår - vilket yrke du vill satsa på. Du gör sedan ansökan till hösten 2017 (om hur det går till praktiskt att göra ansökan till gymnasiet när man redan går på gymnasiet - prata med SYV på din gymnasieskola eller kontakta ditt Antagningskansli - om du inte vet hur du kontaktar ditt antagningskansli - hitta rätt kansli på www.antagningskanslier.se - där finns det kontaktuppgifter till alla de olika Antagningskanslier).

    • : Jag ska försöka kunna skugga. Men jag är intresserad att jobba med människor i framtiden. Men är rädd att VO inte intresserar mig. Är det mindre plugg på VO än det är på samhäll? För på samhäll har jag det svårt, jag har alltid haft bra betyg men är väldigt skoltrött och inte studiemotiverad just nu. Har t.ex fått F på prov för att jag inte hinner med att plugga och innan jag började här på gymnasiet har jag aldrig fått ett F innan.
    • : Allt känns så jobbigt just nu för jag skulle helst vilja gå BF men det är stopp där, nu finns det bara VO som man kan troligtvis börja i.
    • Julia : VO är bättre än BF på så sätt att på BF får man yrke Barnskötare, som inte är ngt. framtidsyrke (detta pga allt fler kommuner ej anställer på dagis utan Förskollärarexamen, i alla fall kan man ej få fastanställning utan Förskollärarexmen). Och på VO lär man sig om hälsa och första hjälpen som bra att kunna i alla yrken. Jag skriver nu också ett utökat svar till dig.
    • : Om det går att byta till vård beror på hur många som vill byta dit nu. Om det är ca 5 personer kommer vi få kunna börja där för när de på VO har praktiv är vi i skolan med en lärare och läser ikapp det vi har missat. Vi kommer då ha våran praktik som vi skulle haft i 1:an istället hösten efter gymnasiet och det är inget stort problem för mig. Även om jag är skoltrött skulle jag bli stressad av att inte gå i skolan eftersom jag har 3 år framför mig. Jag hoppas att detta bara är en period som jag kommer ur snart. Det är sant att VO får man ett yrke av och att det är bra att ha de kunskaperna med sig i varje yrke. Men det känns som att BF har roligare ämnen av de jag har läst om de. Men som sagt är VO bättre och jag kommer ändå inte in på BF. Men tack så mycket för svar! :)
    • Julia : Jag blir glad om mitt svar blir till hjälp för dig och jag hoppas det löser på ett bra sätt! Hör av dig och berätta hur det går! LYCKA TILL! :)
    Läs alla kommentarer