David
    Hej! Jag går ettan på teknikprogrammet och jag funderar på att plugga till civilingenjör inom maskinteknik efter gymnasiet. Jag vill det eftersom jag gillar matte och fysik men även mer praktiska saker som att hålla på med maskiner, jag har även lärt mig cad på gymnasiet och tycker det är väldigt kul. Jag undrar dock vad man kan jobba med efter utbildningen? Jag vill inte fastna bakom ett skrivbord för resten av mitt liv utan skulle gärna vilja jobba lite mer praktiskt. Har man möjlighet till det som civilingenjör?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej David; läs gärna om yrket Civilingenjör-i-maskinteknik >> och om de olika arbetstitlar och yrkesroller man kan ha.

    Exempel på arbetsuppgifter som en civilingenjör i maskinteknik kan ha:

    • ansvara för projekt från idé till driftsättning samt medverka i och ansvara för upphandlingar av externa resurser och anläggningar;
    • förbättra och utveckla befintliga anläggningar samt att projektera och konstruera nya anläggningar;
    • delta i idrifttagning och optimering av anläggningar.

    Projekten man deltar i varierar i storlek och omfattning varför arbetet kan bedrivas självständigt eller tillsammans med kollegor. Nätverken som man arbetar med är breda och består av konstruktörer, processutvecklare, marknadsutvecklare, underhållstekniker, driftstekniker, inköpare och diverse externa leverantörer. Resor kan ingå som en viktig del av arbetet.

    Studie- och yrkesvägledare