Vuxen men utan vidareutbildning
    Det här blir långt....Jag kommer räkna upp momenten i de uppgifter jag gör.

    REDIGERING/LAYOUT MM AV MEDLEMSTIDNING
    Enligt order av redaktör men även med stor frihet och i samarbete.
    Fackkunskap i ämnet och erfarenhet av föreningens specifika stil krävs för detta arbete.
    - Få texter/bilder via mail av redaktör/författare, placera artiklar enl redaktörens önskemål och i samarbete föreslå/ändra ordning om det behövs senare för att passa bättre innehållsmässigt eller praktiskt för färgsidor
    - Skriva in artiklar som inte finns i digital form
    - Korrekturläsning/textredigering (kolla stav- och grammatikfel, göra bättre flyt i meningar, kolla med/föreslå/kommunicera (flera ej svenska) författare om det är oklart (kunskap om hur de skriver, hur något får ändras osv behövs), ändra ordning i/lägga till stycken, göra radbrytning/justera textrad/avstånd
    - Placera bilder på rätt plats i texten/där det blir finast på sidan, göra linje runt bild, kolla att bildstorleken är okej och be om bättre annars
    - Räkna att sidor med färgbilder stämmer så att de har en motsvarande sida, räkna att det blir rätt färgsidantal totalt och se om något behöver flyttas, tas bort eller om det kan vara fler färgsidor
    - Göra pdf flera gånger till redaktören för att uppdatera och senare göra enkel tryck-pdf till tryckeriet. Kommunicera m tryckeriet om något behöver ändras i färg. - - Göra annan typ av pdf till systerförening.
    - Kolla medlemsregister/sortera vilka som betalat och göra lista på olika till ansvarig + tryckeriet hur mycket som ska tryckas av olika
    - Rätta i förteckningar enligt anvisningar från redaktören
    - Har skrivit egna artiklar vid ett par tillfällen
    - Har översatt från norska vid ett par tillfällen

    MEDLEMSTIDNING/BÖCKER
    Har även arbetat med en annan medlemstidning och med några böcker med redigering av text och bild på liknande sätt som med medlemstidningen ovan men inte med lika många ansvarsområden.

    HELHETSANSVAR FÖR PRODUKTION AV BOK, I PRINCIP ALLT UTOM TRYCK
    Mycket stöd till/samarbete m författaren som bad om hjälp med/gav mig frihet att ha synpunkter på innehållet, stavning, grammatik, välja typsnitt, layout, placera författarens bilder, söka info om förlag (print on demand), välja storlek, papper, kontakta förlag, hjälpa författaren att registrera sig hos företaget och lägga in info, ansvara för pdf med fler krav enligt företagets beskrivning och skicka den till tryck.

    GÖRA HEMSIDOR MED HJÄLP AV MALLAR
    Få texter och bilder, redigera text, välja hemsidemall hos leverantör, betala och skicka faktura till kund, skapa sidor och placera text och bilder.
    Ev underhålla/uppdatera sidan då beställaren ber om att lägga in något nytt. Hantera kommunikation från leverantör till kund om faktura osv

    CV OCH PERSONLIGA BREV SAMT KONTORSUPPGIFTER
    Göra och uppdatera cv och personliga brev utifrån egen mall, inkl redigera språket och hjälpa till med innehållet. Hjälpa till att söka info på nätet, fylla i ansökningar, rätta språket i e-mail. Hitta tidigare använda foton, artiklar mm i datorn. Ordna, organisera dokument, skanna

    HJÄLP MED REKLAM ÅT MINDRE FÖRENINGAR
    Har tidigare handskrivit reklamaffischer för tryck samt skrivit, redigerat, kopierat och vikt foldrar.

    ÖVERSÄTTNING
    Har översatt en bok och olika texter från holländska till svenska (för privat bruk). Översatt några artiklar från norska till svenska för medlemstidning. Översatt mellan engelska och svenska åt vänner.

    KONST/FOTO
    Har tidigare målat en del och låtit trycka konstkort av det. På senare år mycket intresserad av foto, tar foton med mobil för användning på hemsida och i tryck.
    • Julia :

      Se vad som står i anställningsavtalet? Om du gör alla de arbetsuppgifterna gör du dem för en arbetsgivare eller uppdragsgivare och borde ha ett anställningsavtal och i det bör ju stå vad din yrkesroll är. Uppgifter inom Översättning är Översättare som gör: se yrke Översättare. De som tar fotografier är Fotografer. De som redigerar bilder är Redigerare&Bildredigerare.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!
    De flesta yrken i Sverige är icke-reglerade, vilket betyder att man kan få jobbet med vilken utbildning som helst och man får också kalla sig för t.ex en "fotograf" om man vill, även om man inte tar några foton alls... Är det inte en skyddad titel och ingen legitimation krävs får man fritt använda yrkesnamn. Många blir förvånade när de får veta att även "ingenjör" är fritt fram att kalla sig om man vill - det är inte en skyddad titel.
    Det finns också "yrken" som "medarbetare" och "all-i-allo". Och all-i-allo gör det som behövs för att verksamheten på företaget eller i organisationen ska funka. I jobbannonser ser man inte sällan "Vi söker en medarbetare... " och så finns en beskrivning på vad den medarbetaren förväntas kunna, vilka arbetsuppgifter hen ska kunna utföra.

    Jag vet inte om du känner till studieformen Yrkeshögskola. Inom yrkeshögskola finns det både längre program (t.ex ett- eller tvååriga) och även kortare kurser. Yrkeshögskoleutblldningar är kända för att leda direkt till jobb. De är mycket inriktade på arbetsmarknadens behov, ofta innehåller mycket LiA (en sort praktik) och man får ofta anställning på sin LiA-plats. Kasta gärna ett öga på så många yh-utbildningar som möjigt; utbudet finner du på www.yhguiden.se
    Några exempel på utbildningar du gärna får kika på:
    ihm-business-school/public-bid-manager
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/producent-film-och-tv-drama
    teknikhogskolan/data-center-technician-engineer
    ihm-business-school/agil-projektledare-distans
    ec-utbildning/webbutvecklare-inom-net-ec-karlstad-distans

    • Vuxen men utan vidareutbildning :

      Hej Julia!
      Tack för dina svar! Jag inser att jag missade en viktig del: jag är inte anställd, det jag har gjort har dels varit ideellt, och dels har jag en enskild firma där det mer blir i form av olika korta eller mer fasta uppdrag. Så något anställningsavtal finns inte.....

      Intressant med de andra sakerna du skrev. Ja, t.ex. det där med fotograf funderade jag på. Och textredigerare har jag hittils sagt, men när jag nu tänkte att jag måste ha reda på sakerna mer ordentligt, så ger googling på textredigerare "ett dataprogram" och då tänkte jag oj..... Måste verkligen kolla bättre. Det går ju ganska lätt att säga vad jag jobbar med, men inte vad jag jobbar som.... Saknar den tydligheten, så därför frågar jag. Också för att lättare se vilka kurser och liknande som vore bäst att komplettera kunskaperna med.

    • Julia : jo, jag förstår hur du tänker. På www.framtid.se beskrivs över 2.ooo yrken. Jag vill råda dig titta på många olika yrken och se hur de sedvanliga arbetsuppgifter beskrivs, vilken utbildning som krävs eller rekommenderas mm. Jag vill också tipsa dig om Yrkeshögskoleutbildningar - www.yhguiden.se Jag kommer nu utöka mitt tidigare svar.
    • Vuxen men utan vidareutbildning :

      Hej Julia,

      tack för ditt utökade svar. Ja, jag har hört om yrkeshögskoleutbildningar men tänkte inte på det just nu. Det är en bra idé! Jag ska kolla på dem.

    • Mikael : Bra ! Gör det och lycka till! Vi är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer