Tania
    Hej!

    Jag har en annan viktig fråga.
    Vad händer om du inte kommer in i ditt första, andra eller tredjehandsval till gymnasieskolor du har valt? Missar man ett år eller är det möjligt att man kommer in en gymnasium i alla fall?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, vi rekommenderar att ha många alternativ i sitt gymnasieval just för att kanske komma in på femte eller tionde alternativet. I fall en elev inte får gymnasieplats, står hen i reserv på alla sina alternativ och kan bli kallad till något av alternativen, men eftersom det inte kan garanteras, rekommenderar vi att eleven kontaktar sitt antagningskansli för att få reda på var lediga platser finns och väljer en av dem. Ett annat alternativ är att prata med utbildningsförvaltningen och be dem om hjälp t.ex att få läsa på individuellt alternativ på en kommunal skola i väntan på att ev.bli kallad från reserv. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    • : Tack för svaret!
    • Mikael : Vi på fragasyv är glada om våra svar blir till hjälp! Har du någon kompis som också har frågor, tipsa om oss! Med vänlig hälsning, Mikael