Yashar
    Hej SYV! Jag går första året på gymnasiet och jag läser Samhällsvetenskapliga programmet med inriktning samhälle. Och jag valde då denna linje för jag tycker om samhällsämnena, men nu till saken. Vad kan man plugga vidare efter samsam?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Yashar, det är en väldigt lång lista på utbildningar som man kan söka till efter "sam-sam".
    Bara för att ta några exempel:
    -lärare
    - studie- & yrkesvägledare
    - socionom
    - journalist
    - jurist
    - statsvetare
    - personalspecialist
    - audionom
    - dietist
    - polis.
    Det är helt omöjligt att i mitt svar här nämna alla de utbildningar som du kan söka.
    Jag föreslår att vi gör så här i stället: du titta på www.studera.nu och på www.yhguiden.se och hittar några utbildningar som lockar dig, verkar vara intressanta och passar in i dina framtida karriärplaner och återkommer med "short list", så tittar vi tillsammans på vilken behörighet som krävs för de utbildningarna. Du kan behöva lägga till någon kurs under å k 3 - för behörighet och det är bra att få fram det så fort som möjligt, så att du kan ansöka om de rätta tillvalskurserna.

    Ser fram emot din nästa fråga... *L* :-)
    Med vänlig hälsning
    Julia SYV