Madeleine
    Jag läser idag en treårig linje på Högskolan Väst, som heter Digitala Medier. Där man får utveckla sina kunskaper inom design, analys och produktion av digitala medier som webbplatser, interaktiv media och digital video. Jag utbildas inom informatik, medieproduktion och marknadsföring. Jag går idag andra året och funderar på att lägga på psykologikurser (kanske 60 eller 90 poäng) efteråt då jag fått intresse för det under mitt första år. Men till min fråga, vad kan jag arbeta med? Jag studerar till det jag tycker är kul och intressant men börjar ni bli stressad över vad jag kan arbeta med i framtiden, tack på hörhand!

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej !

    Branschen inom vilken du utbildar dig är under snabb utveckling; nya yrken och nya arbetsmöjligheter dyker upp. Ett alternativ är att >>starta eget verksamhet och bli sin egen arbetsgivare. Exempel på yrken som du ska kunna söka jobb inom är - kommunikatör>> och projektassistent>> eller projektledare>> (i första hand för internetbaserade kommunikationsprojekt); jag kan också tänka mig att du ska kunna söka jobb som forskarassistent>> hos forskare inom "rätt bransch".

    Dessutom ska du kunna söka du jobben som kräver "högskolekompetens", oavsett inom vilket område man har utbildad sig, ex. Arbetsförmedlare>> och Utredare på FK>>.

    Det finns också möjlighet att studera vidare:
    till ett magister- eller masterprogram i medie- och kommunikationsvetenskap. Därefter kan du gå vidare till forskarstudier, främst inom ämnet medie- och kommunikationsvetenskap.

    Jag ska också samråda med kollegorna och vi ska försöka komma med exempel på några yrken och arbetstitlar som man kan söka jobbet inom - efter din nuvarande utbildning.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Kika också gärna på www.isk.lu.se/sites/isk.lu.se/files/ny_vad_haender_efter_examen.pdf - en sammanställning som Lunds Universitet har gjort om vad deras f d studerande gör efter utbildningen.

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, jag fick nu svar från en kollega som jobbar inom "din bransch" och han säger så här:

    det finns väldigt många olika jobbmöjligheter om man skaffar sig högskoleutbilnding "digitala medier" men bara för att ta några exempel - webbredaktör> för de lite större mediebolagen, jobba med post-produktion som t ex. redigerare>; som informatör> eller starta eget företag (och då kan man bl a själv anställa "gamla kompisar" från skolan).

    Liselotte