Minna
    Hej, är osäker på vad jag vill göra i framtiden delvis på grund av att jag vet inte ens vad jag kan göra? Just nu läser jag informatik med inriktning systemutveckling på universitetet och har tidigare läst samhälle med inriktning samhälle på gymnasiet. Just nu funderar jag på att sluta min utbildning just på grund av att det var ett ämne som var nytt för mig och lät intressant och jag trodde att jag var intresserad av det men nu har jag kommit på att det inte är något jag skulle vilja arbeta med i framtiden. Jag funderar på att läsa en kurs om feministisk teori och maktanalyser till våren men känner att jag blir väldigt utspridd? Har läst och avslutat två kurser på universitetet nu och vill verkligen inte fortsätta. Vad kan man göra med samhälle + en kurs i användarcentrerad systemutveckling + en kurs i informatik + feministisk teori och maktanalyser? Jag gillar teknik men är osäker på om det är något jag vill jobba med.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Minna,
    om du känner att du går "fel" utbildning, då förstår jag att du vill sluta. Ett råd är att du avslutar dina påbörjade kurser och helst med godkända betyg. Detta av två anledningar: CSN och högskolepoäng.
    Jag vet inte om du ansökte om Studiemedel: om du tar Studiemedel - även om du bara tar bidragsdel, så kommer CSN att göra "betygsprövning" och se om du fick godkända betyg under den tiden som du studerade med studiemedel. Det finns risk att bli återbetalningsskyldig eller att inte få Studiemedel för fortsatta studier.
    En annan anledning att försöka få betyg i påbörjade kurser är att alla högskolepoäng kan vara av värde: t.ex. finns det tjänster som kräver ett visst antal högskolepoäng /oavsett i vilka ämnen de poängen är/ - exempel "Utredare på Försäkringskassan" (de kräver 180 hp men frågar inte vad man läste på högskolan).
    Det ser också bra ut på CV - med större antal högskolepoäng när du sen kommer att söka jobb.

    Nu till din huvudfråga: vad du kan bli i arbetslivet?
    Om du inte har planer på att starta eget, då söker du anställning och det är arbetsgivaren som har rätt att välja vem hen tror passar bäst. Det är väldigt få yrken där man MÅSTE ha en SPECIELL utbildning /exempel: Läkare, Sjuksköterska, fordonsförare, elektriker, fastighetsmäklare och numera även Lärare - obehöriga lärare får inte sätta betyg/ men i de flesta andra branscher är det ganska fritt för arbetsgivaren att välja bland sökande - och utbildning är inte alltid avgörande. Det kan vara att man har en viss tidigare erfarenhet eller att arbetsgivaren är beredd att ge dig intern utbildning och det räcker att du visar att du är duktig och motiverad och har lätt för att lära dig.
    Det finns två vägar att gå vad det gäller val av utbildning:
    1. hitta ett yrke - t.ex. programmerare eller lärare - och söka utbildning som leder till det;
    2. studera det som känns rätt och roligt och se sen vad det kan leda till.

    Ett riskmoment vad det gäller eftergymnasial utbildning i att studera det som är roligt och utvecklande utan att tänka på vad man kan få för jobb efter - är om man använder alla sina Studiemedelsveckor /det är max 6 år per person/ eller de flesta av dem och kommer sedan på att man vill gå en lång utbildning. Då har man ingen ekonomisk grund att stå på, man kan läsa men hur skall man betala hyra när man inte får mera pengar från CSN, som har blivit stenhårda och beviljar inga undantag: när veckorna är slut, så är de slut och man får inget mer. Det finns folk som tvingades hoppa av utbildningar pga inte kunde försörja sig.
    Lösningen här kan vara att studera på deltid och ha en annan inkomst under tiden. Om du kan få ett jobb och läsa kurser på högskolan vid sidan av utan att ta Studiemedel tills dess att du kommer på vad det är du vill läsa till - och då söker en heltidsutbildning och har finansiering under tiden du läser.

    Du gillar teknik och arbetsmarknaden för ingenjörer är mycket god. Du kanske skall kika in på http://www.ingenjorsvagen.se för att se om du hittar ngt intressant.
    Ett annat alternativ är Yrkeshögskola. Se några exempel här: http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkesakademin/produktionstekniker-och-forbattringsledare-cnc
    http://www.yhguiden.se/utbildning/heta-utbildningar-yrkeshogskola/drifttekniker-kraft-varme
    http://www.yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/vardadministrator3
    http://www.yhguiden.se/utbildning/norra-vastmanlands-utbildningsforbund-nvu/avancerad-cnc-tekniker-blatt-certifikat1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/agil-projektledare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/bi-utvecklare1
    Du ser hela utbudet på www.yhguiden.se

    det som är bäst med YH utbildningar är två saker - de är ca 2 år långa och leder oftast till jobb direkt (de skapas i samråd med arbetslivet och får lov att starta enbart om behov på arbetsmarknaden kan påvisas).

    Nu kom jag på ett förslag till: kan du begära anstånd med platsgaranti, läs mer här http://studera.nu/sa-funkar-hogskolan/dina-rattigheter/studieuppehall/ för att kunna senare ta upp dina nuvarande studier om du kommer på att du vill det?

    Sammanfattning:
    mitt råd är att du läser klart de kurser som du har påbörjat och försöker få godkända betyg i dem;
    tänk på att försöka undvika ta Studiemedel om du kan för att ha ngt kvar sen, om du läser en lång utbildning; fundera på alla dina alternativ /inkl.göra uppehåll i studierna och söka jobb just nu - tills du kommer på vad du vill läsa till/.

    Önskar dig stort Lycka till! ANNA SYV