Martin
    Hej SYV!

    Jag funderar på att läsa lingvistik (Kandidatprogram i lingvistik, 180 hp). Jag tycker om språk och är intresserad av det, men jag vet inte vilka/vilket jobb som efterfrågar språkexperter?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du gillar språk - några exempel på yrken som din utbildning kan leda till är t.ex tolk, copywriter, översättare eller journalist.

    Jobb kan hittas inom olika företag inom t.ex. tidningsbranschen, statliga myndigheter, reklambyråer, internationella organisationer m.fl. Som det ser ut nu så är det en balanserad marknad där det finns ungefär lika många utexaminerade språkvetare som antalet platser. Eftersom det ändå finns många framtida arbetsval ser det också väldigt olika ut på arbetsmarknaden - framför allt är behovet av tolkar och översättare stort.

    /Lena, Syv