Ddaedy
    Jag undrar vad förutom moderna språk som ger mig extra meritpoäng och hur mycket ger de olika betygen mig mer i poäng? B just nu i moderna språk from 6:an

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej på dig,
    Om du läste ett Modernt språk från åk6, och fortsätter med samma språk och får godkänt betyg från vårterminen i åk9, kan du fortsätta med samma språk på gymnasiet och första kurs för dig blir Moderna språk 3 och om du även läser nästa kurs, som är Moderna språk 4 och får godkänt betyg även i den, har du uppnått max inom Moderna språk.
    Max antal merit totalt är 2,5 och om du får godkända betyg i Moderna språk 3 och 4 har du fått 1,5 av de totala möjliga 2,5.
    Den resterande 1.0 kan du få med godkänt betyg i Engelska 7
    eller genom kurser i Matematik.
    Med Matematik är det lite "lurigt" på det sättet att det beror mycket på vad behörighet till just den utbildnignen är som du söker. I fall matte inte krävs för Särskild behörighet, får du Meritpoäng redan från Matte 2.
    Men om det t.ex. krävs Matte 4 (t.ex. om man söker till läkare, tandläkare, marinbiolog eller veterinär) då får man meritpoäng från Matte 5 och matte specialisering (det är nödvändigt att läsa HÖGRE kurser än de som krävs för behörighet, det är bara de som ger meritpoäng).
    Hoppas det blev lite klarare.
    Det är inte helt lätt att förstå reglerna kring Meritpoäng. Jag förklarar gärna i fall ngt. är oklart.
    *L* :-)
    Anna SYV
    Hej igen,
    Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde

    Det är MERITVÄRDET man konkurrerar med om en utbildningsplats på högskola/universitet.
    Meritvärde kan man höja genom att höja Jämförelsetal och/eller antal meritpoäng.
    Maximalt antal Meritpoäng är 2.5. Fler får man inte.

    Man höjer alltid Meritvärde om man har Meritpoäng. Man kan ha 0.5 eller 1.0 eller 1.5 eller 2.0 eller max 2.5 Meritpoäng. För att få Meritpoäng räcker det med betyget E i kurserna.
    Men eftersom kurserna som ger meritpoäng,
    räknas också in i Jämförelsetal - blir den totala höjningen (höjning av Meritvärde) större i fall man har högre än E i Meritkurserna.
    Det är så jag menar.
    Mvh ANNA SYV
    • : Så jag behöver bara minst ett E för att få 2,5 poäng i engelska och spanska ( mitt språk från 6an?)
    • Anna : Ja, för att få max Meritpoäng räcker det med E i Moderna språk 3 och 4 och Engelska 7. Betyg i de kurserna räknas dock in i ditt Jämförelsetal. Om du bara har E i dem kurserna räcker det för att höja dina betyg ganska mycket men det blir ännu mycket större höjning i fall du har högre betyg även i de kurserna. Bäst är det givetvis att ha A-betyg i dem ... och i alla andra kurser, så klart! *L* :-)
    • : Hur menar du med mycket större höjning? Ger inte ett E 1.5 poäng ?
    • : Har jag bättre kan det komplettera... eller vad menar du?
    • : Fattar inte riktigt :(
    • Anna : Det är lite krångligt kanske med alla regler... men om du bara gör ditt bästa och försöker få så höga betyg du kan i alla kurser, så gör du så gott du kan och få så höga resultat som du kan få. Läs Moderna språk 3 och 4 (moderna språk får läsas som programfördjupande också) och Engelska 7 inom individuellt val. Försök få så höga betyg i alla kurser som du bara kan. Då har du gjort ditt bästa! Exakt vilka poäng som kommer att krävas just till din utbildning just det året som du kommer att söka, vet vi ändå inte. :-) *L*
    Läs alla kommentarer