hej Angelica,
    yrke/underskoterska är i Sverige idag (juni 2019) ett icke-reglerat yrke; dvs ingen legitimation eller certifikat finns... givetvis kan man ha examensbevis från Vård- & omsorgsprogrammet, t.ex men det är inte ngt generellt krav. Varje arbetsgivare får fritt bestämma vem hen anställer som Undersköterska. Man kan få jobb som undersköterska (i alla fall i vissa kommuner - lokala beslut gäller här...) utan någon speciell utbildning.
    Det går därför inte ge ngt. svar på din fråga - tyvärr.
    Det beror på vad just "den arbetsgivaren" tycker där du ska söka jobb.
    *****
    Kika på > yrkeshögskoleutbildningar till Specialistundersköterska. Bra att veta är att yrkeshögskola kan ta in Obehöriga; därför råder vi söka alla yh som man är intresserad av, även om man inte är behörig.