Shellan
    Hej jag har nyligen börjat år 1 på estetiska pogrammet.
    Klassen är jättebra och jag trivs med lärare och elever men.. jag klarar inte av att gå in i klassrummen. Varje gång får jag panikångest och rusar ut på toaletten och spyr och mår riktigt illa. Såhär var det även för mig under hela 9:an men då hade jag en sämre klass så trodde att det berodde på det men tydligen var det fel.
    Jag har pratat med kurator, vart på bup och en massa men inget vill hjälpa.
    Jag är inte den som vill slippa skolan, jag gillar o plugga och musiken är mitt liv.
    Finns det något mer jag kan göra?
    Finns det något jag kan göra som innebär att jag inte måste släppa musiken?
    Vore verkligen tacksam för svar!
    Mvh mig

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Shellan!
    Oj, så tråkigt att du har ett sådant stort problem och när du trivs med skolan, din klass och utbildningen och musiken!
    Verkligen - jättetråkigt!
    Vad säger BUP och kurator?
    Kan de ställa diagnos och ge dig någon sort behandling?
    Vad fick du för råd där: hos kurator och BUP?

    Mår du så här dåligt på något annat ställe än i klassrummet?
    Är det stress av att ev bli bedömd och betygsatt som du associerar med klassrummet? - det är bara en gissning.

    SYV kan inte ställa en diagnos eller ge behandling i detta fallet, vi har annan kompetens.
    SYV skulle kunna svara på om det finns en annan utbildning utan klassrumsundervisning? Är det du vill få svar på från SYV?

    På distans finns inte Estetiska programmet, inriktning Musik - att ens söka.... tyvärr.
    Jag ska samråda med kollegorna och om vi kan komma med något förslag - hör vi genast av oss.

    Om du blir sjukskriven ett tag - ett par veckor och läser hemma de ämnena du kan läsa hemma på egen hand och provar sen gå i skola på halvtid - halva skoldagar, kanske det blir bättre. Testa det! Det är det enda rådet jag kan ge dig just nu.

    Håller tummarna för dig!
    Återkommer genast i fall jag lyckas få fram något bra förslag till dig!
    ANNA
    • : Tack för så snabbt svar! Bup och kurator har mest gett mig "tips" om hur jag ska dämpa panikångesten och oron, såsom att andas lugnt, tänka positivt, utmana rädslorna m.m. och jag har testat, men har slutat med att jag inte klarar av att gå på någon av lektionerna (förutom musiken då). Det är bara i sv/en/ma/hi och samhäll som jag inte klarar av, då idrott o musik går jättebra! Och ja jag är villig att byta till en annan linje om man kan göra den på distans, men vill egentligen inte släppa musiken men om jag måste så.. Jag ska verkligen ta till vara på det du skrivit! Tack ännu en gång? Mvh Shellan
    • Milla : Jag kommer att skriva ett nytt svar till dig nu.
    • : Okej!
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Shellan!
    Jag har förslag som du får fundera över och jag hoppas att det kanske blir en bra lösning i din situation - byta till Individuellt alternativ inom Introduktionsprogrammen.
    http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ
    På länken (ovan) kan du läsa om vad det är för nåt.

    Det är rektor på IM = Introduktionsprogrammen som kan fatta beslut att ta in dig (trots att du är behörig till gymnasiet för att IM är i första hand för de elever som inte blev behöriga till gymnasiet). Just Individuellt alternativ "står ut" bland alla IM för att där är det verkligen Individuell Studieplan som gäller. Om du vill och får byta till Individuellt alternativ, skulle du och SYV på IM göra en planering (Individuell studieplan) - t.ex. kunde den inkludera alla lektioner i musik och idrott och kanske ännu mer musik och idrott - fler kurser inom de ämnena och på resten av tiden skulle du kunna antingen gå på praktik eller läsa hemma på egen takt och ha individuell handledning med lärarna någon gång i veckan.
    Kanske skulle utbildningsförvaltningen i din kommun kunna köpa distansundervisning till dig i några ämnen. Det är dyrt och ofta svårt att få igenom, just det där med distansundervisning som kommunen kan köpa.
    Jag vet inte om IM, individuellt alternativ finns på just din skola.
    Om du går på en kommunal skola, och IM finns på en annan skola - kan skolorna samarbeta på så sätt att du är skriven på en skola men går iväg på några lektioner på en annan.
    Om du går på en fristående skola och IM, individuellt alternativ, inte finns på din skola - kan man "skapa" egen IM, individuellt alternativ - genom att du skola gör "anpassad studiegång" för dig. Antingen läser du de kurserna som du vill och orkar och är sjukskriven på resten av tiden, t.ex. läser musik och idrott på 50% och är sjukskriven på 50% under resten av terminen och sedan "får man se"... dvs man utvärderar hur det har gått och plan för nästa termin.
    På så sätt blir du inte klar med gymnasiet på 3 år, utan det kommer att ta längre tid.
    Du samlar då på dig betyg i de gymnasiala kurser som du klarar av och på sikt kan få ihop det till gymnasieexamen. Kanske måste du i så fall även komplettera på komvux efter gymnasiet och ta sedan Examensbevis från Komvux.

    Förslag nummer 2 - folkhögskola? Det kan vara en bra lösning för dig att byta till en folkhögskola, hitta en passande skola med musikprofil och lugn miljö med undervisning i små grupper och läsa Allmän linje där, dvs "vanlig gymnasiekompetens". Men här har vi några ganska stora ??? (frågetecken).
    1. Det är från 18 år som man kan läsa på folkhögskola. Om din kommun inte vill köpa plats för dig på en folkhögskola (eller inte kan - för de kanske inte har några pengar till det) - då måste du vänta tills du blir 18 år
    2. sedan gäller det att hitta en passande folkhögskola också. Vissa har internat vid skolan, andra - har inte det och man bor hemma och då gäller det att hitta en inom pendlingsavstånd. Men, som sagt, om din kommun inte köper plats för dig på folkhögskola, måste du vänta tills du blir 18 år för att kunna börja där. Söka kan du några månader innan du fyller 18 år för att börja på skolan den dagen du fyller 18. Allt som finns att läsa på de olika folkhögskolorna finns samlat på www.folkhogskola.nu

    Min förhoppning är att ett av mina förslag blir till hjälp för dig!
    Håller tummarna hårt! Önskar innerligt att din situation förbättras snabbt till mycket bättre!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : tack milla! Ska verkligen tänka igenom det, låter väldigt bra. tack för så snabbt svar! Mvh shellan
    • Milla : Jag hoppas verkligen att det blir en bra lösning för dig - genom att du kan få någon sort anpassad studiegång eller få läsa på en folkhögskola redan innan du fyller 18 år. Jag kan tyvärr inte lova dig att det blir just "si" eller "så" - här beror det mycket på vad din kommun har råd till och vad de gör för bedömning, men det som brukar hjälpa är att ha tät kontakt med kurator som kan i vissa fall "trycka på rätt knappar" och få igenom olika sortens undantag. Håller tummarna för dig väldigt hårt!