Samifa

    Hej jag behöver veta vad jag kan göra. Går sista året på gymnaiset och är just nu på min praktik på sjukhuset. Jag valde inte sjukhuset utan i min skola så har man praktik på sjukhuset sista året. hej vad händer om man intr klarar sjukhus praktiken, 'men vill jobba som undersköterka i äldreboende eller hemtjänst. har alla mina betyg som undersköterka. går sista året. jag tror att jag inte kommer klara sjukhus praktiken.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Samifa!

    Det som gäller i Sverige idag (januari 2020) ang. yrket UNDERSKÖTERSKA, är följande:

    Yrket undersköterska hör inte till de så kallade legitimationsyrken. Därför har man från utbildningssidan inte fastställt exakt vad man måste studera för att få ett arbete som undersköterska.

    I Sverige är det arbetsgivarna som avgör om en sökande till en tjänst som "undersköterska" har tillräckliga kvalifikationer, alltså den kompetens som arbetet kräver.

    På grund av att undersköterska inte är något legitimationsyrke finns det heller inte någon fastställd utbildningsplan som, när man fullgjort den, per automatik gör att man har rätt att titulera sig som "undersköterska", även om före detta elever på Vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet och före detta studerande på Komvux, som fick godkända betyg i alla eller de flesta av kurserna i ett kurspaket som oftast bär namnet "Vård och Omsorg", generellt sett brukar kallas för och betraktas som undersköterskor.

    Socialstyrelsen har gett ut Allmänna råd om vad som bör krävas för att bli anställd som undersköterska. I Kommunals avtal förtydligas att för att omfattas av det nya löneavtalet ska undersköterskor ha en utbildning som "motsvarar deras yrkestitel".
    Inom vuxenutbildning (Komvux) utgår man oftast från socialstyrelsens Allmänna råd och rekommenderar de studerande att läsa 1400 gymnasiepoäng vård- och omsorgskurser - för ökad anställningsbarhet i hela Sverige, möjlighet till löneutveckling samt en möjlighet att komplettera till yrkesexamen från Komvux senare.

    Komvux brukar sätta ihop kortare eller längre kurspaket, där olika vård-kurser ingår (det är inte alltid exakt samma kurser i olika kommuner man läser på vuxenutbildningen).

    Du borde kunna få jobb som undersköterska även utan examen från Vård- och omsorgsprogrammet.
    Du har ännu väldigt många år kvar till pension. Du kan i framtiden behöva "fullständig gymnasiekompetens". Det är därför bra om du funderar på att komplettera på Komvux, efter gymnasiet, för att ta ut examensbevis - i första hand yrkesexamen från VO.

    Sammanfattning
    Du kan mycket väl få jobb som undersköterska även utan yrkesexamen från VO men Med Examen bli du ännu bättre rustad inför framtiden på den svenska arbetsmarknaden; gör därför ditt bästa i varje kurs du läser och även på praktiken och lycka till!

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp!

    Vänligen
    ANNA

    • :

      Inriktning jag vill läsa är inte akutsjukvård och sen jobba på sjukhus. Jag har klarat ämnet akutsjukvård men kommer jag inte få examen, om jag inte klarar sista praktiken på sjukhuset. Jag har klarat min andra praktik, men vet inte om jag kommer klara den sista.

    • Julia :

      VO finns inga inriktningar, endast möjlighet till specialisering.
      Fråga SYV kan inte svara om du blir godkänd på kursen som innehåller praktik om du ej blir godkänd på "praktiken"/alltså på den praktiska delen. Gör ditt bästa på praktiken och i skolarbete i övrigt, mer kan du inte göra. Sedan, om du ej får examensbevis - kan du komplettera på komvux. Det kan hända att du ändå uppfyller kraven och får exam.bevis. Vad är annars dina förslag/önskemål? Kan du göra ngt mer än att göra ditt bästa i skolan och på praktiken?