Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Edwin!

    Behörighet till Läkare får man på Naturvetenskapsprogrammet (inriktning Naturvetenskap) och kan eventuella med tilläggskurser även få på Teknikprogrammet.

    Att du har A i matte är jättebra - det kommer du att ha nytta av på alla program på gymnasiet, då man läser matte på alla program.
    Kemi och fysik läser man på Teknikprogrammet och på Naturvetenskapsprogrammet.

    Du kan även fundera lite på el- och energiprogrammet, där har du också mycket nytta av att vara bra på matte. Läs om EE på http://www.gymnasieguiden.se/program/EE

    Det du kan göra är att söka MÅNGA OLIKA alternativ i din gymnasieansökan, t.ex kan du söka Naturvetenskapsprogrammet och Teknikprogrammet på ett stort antal olika skolor och som sista alternativet även ta El- och energiprogrammet och kanske även EE på flera olika skolor.

    Att dina betygspoäng inte kommer att räcka kan du inte veta. För det första, så hoppas vi på att du höjer dina betyg lite under resten av året.
    För det andra så vet vi ju inte vad dina konkurrenter (elever som söker samma utbildningar samtidigt som du gör det) kommer att få i betyg i slutet på maj 2016.

    Om du läser Moderna språk, tänk på att försöka få så högt betyg som möjligt i den kursen. Moderna språk ger extra betygspoäng. Ingen annan grundskolekurs kan ge extra betygspoäng.

    Hälsningar
    Mikael SYV