Sofia
    Hej! Jag läser sam-media och går nu sista året. Jag har ingen aning om vad jag ska göra efter studenten och jag börjar få lite panik över det nu... Jag vet att jag vill plugga vidare direkt, men jag vet inte till vad.. Och jag känner mig osäker på vilka utbildningar jag har behörighet till? Finns det någon bra sida där man kan kolla vad som krävs för olika utbildningar? Jag har bara läst Matte 1&2 då det inte är mitt starkaste ämne men min syster tycker det är synd att jag inte läser Matte 3 inför högskolan. Måste man läsa Matte 3 för att komma in på de flesta utbildningarna? Jag vill inte bli läkare eller så men jag vill fortfarande läsa till något framgångsrik jobb. Jag har gått tre år i sam-media eftersom att jag är intresserad av media men det känns som om arbetssättet på min skola har varit alldeles för segt och långsamt. Jag är heller inte säker på om jag vill utbilda mig till något inom media. Mina klasskompisar är inte så motiverade till att plugga tillskillnad från mig.. Därför vill jag plugga vidare på högskolan med människor som också är studievana. Hoppas ni kan hjälpa mig! Stressar ihjäl mig över framtiden :(

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Sofia, än finns det tid för dig att bestämma vad du vill göra efter studenten. Ansökan till högskola eller yrkeshögskola skickas innan 15 april och det är sex månader dit.
    Jag råder dig surfa runt på www.studera.nu - där alla högskoleutbildningar i Sverige är samlade och även på www.yhguiden.se där alla Yrkeshögskoleutbildningar är presenterade.
    Det är parallell antagning till högskola och yrkeshögskola, vilket innebär att du söker SEPARAT och kan därför bli antagen till en högskoleutbildning & en yrkeshögskoleutbildning samtidigt och välja sedan var du vill läsa.
    Jag skulle råda dig att både söka till högskola, till yrkeshögskola och söka jobb - allt på en gång! Om du får fler platser /utbildningsplatser och/eller arbetsplatser/ har du valmöjlighet och tacka ja eller nej till olika alternativ. Du kan även samtidigt söka till komvux - det finns alltid kurser att läsa på komvux, t.ex. Matte 3 (som var din systers förslag).

    Att Matte 3 krävs för många eftergymnasiala utbildningar kan nog stämma, men det finns också jättemånga som inte kräver det.
    Jag vill lägga ett gott ord för yrkeshögskoleutbildningar som du finner på yhguiden.se: de är kortare än högskoleutbildningar, finns några på ett år, de flesta är på 2 år. Mellan 25% och en tredje del är praktik och de visar väldigt goda resultat - stor andel studerande som får jobb direkt, t o m under sista månaderna på utbildningen är det många som redan har jobb.
    Om du tittar på de utbildningarna som finns på högskola & yrkeshögskola och väljer några som verkar vara intressanta för dig, kan du återkomma - då kan vi resonera kring vilka av dem, som du bör söka som första alternativ. Till högskola får man söka upp till 20 olika alternativ t.ex. men du får söka ett - om det bara är en utbildning som intresserar dig.

    Det är bra att du tänker på din framtid och är ute i god tid! Något mindre bra att du känner dig stressad över det.
    Det finns hjälp att få. Du kan t.ex. gå och skriva in dig på Arbetsförmedlingen nästa arbetsdag efter det att du tar studenten. Om du söker jobb och olika utbildningar samtidigt, tror jag du har goda chanser. I värsta fall kommer du att skrivas in i ungdomsgarantín på AF /Arbetsförmedlingen/ som erbjuder praktik, söka-jobb aktiviteter, samtal med Vägledare - det finns på AF också. Det kan hända att du genom praktik hittar rätt.

    Önskar dig allt väl & lycka till! Återkom gärna och berätta hur det går! *L* ;-)
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Hej igen,
    jag ser nu att jag glömde att skriva i mitt förra svar till dig att
    du kan söka en Yrkeshögskoleutbildning /utbud på www.yhguiden.se/ även om du inte riktigt är behörig... om du t.ex. saknar någon kurs för behörighet - för att de kan ta in upp till 20% av sökande som inte 100% är behöriga. Man bör givetvis sträva efter att bli 100% behörig men bör inte avstå från att söka i fall ngt. saknas.
    Det är stor skillnad mot högskoleutbildningar, som du hittar på www.studera.nu. Där är det att söka på Reell kompetens - som man kan göra om man inte är behörig och förekommer mycket mer sällan att man blir antagen som obehörig. För att kunna åberopa Reell kompetens är det lång arbetslivserfarenhet som gäller.
    Mitt råd är att SÖKA MÅNGA OLIKA ALTERNATIV samtidigt och välja sedan bland dem, där man är antagen. Du kan alltid tacka nEJ till en utbildningsplats och behöver inte förklara varför du har ändrat dig. Det är därför absolut inte farligt att söka många olika utbildningar: på högskola samtidigt som på en yrkeshögskola och på komvux och även på en folkhögskola. Det är separat antagning till alla dem och du kan få flera utbildningsplatser samtidigt och välja sedan.

    Återkom gärna och berätta hur det går. Skriv helst en ny fråga då vi prioriterar nya frågor och det kan hända att kommentarer "kommer efter" och du får vänta länge på att få svar på en kommentar.
    Nya obesvarade frågor kommer först hos oss.

    Ha det bäst & stort LYCKA TILL! *L*
    Liselotte SYV
    • : Tack så jättemycket för svaret, det underlättar lite iallafall :) Ska definitivt kolla igenom de hemsidorna du länkade och jag återkommer om jag har fler frågor. Tack! :D
    • Liselotte : Hej Sofia, jag kommer att ge ett utökat svar till dig, glömde en sak i mitt förra svar till dig. *L*
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sofia,
    blir du 19 år i år?
    Om inte, då får du inte Pappersmagasin Yrkeshögskoleguiden hemskickat.
    Men du kan läsa den på http://issuu.com/framtidsutveckling som pdf.
    om du fyller 19 år i år, så får du magasinet skickat till din folkbokföringsadress - gratis. Det får alla 19-åringar i år.
    Bästa hälsningar & hör av dig om du kommer på fler frågor! Vi är glada att stå till tjänst!
    Anna SYV