Tuva

    Hej! Jag sökte universitet nu, HT20, men kom inte in på det jag ville då mina betyg inte räckte till. Jag har läst Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Natur så har alla behörigheter. De program jag främst är intresserad av att läsa på universitetet är psykologprogrammet och arkitektprogrammet. Har då förstått att Kemi 2, Biologi 2, Fysik 2 och vissa mattekurser inte är nödvändiga för att ha behörighet. Går dessa att ersätta med andra kurser? Vad finns för alternativ. Har för övrigt läst Tyska 1, Engelska 7 och Matte 5 så har meriter från matte och engelska.

    • :

      Hej! Som Anna skrev så ställdes arkitektprovet in det här året på grund av den rådande pandemin. Däremot kommer det finnas möjlighet att genomföra provet för antagningsomgången 2021, enligt Arkitektprovet.se. Provet kommer att publiceras på webbsidan men datumet för när det sker är inte fastställt än (troligtvis i feb/mars 2021).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tuva!
    Om du har Examensbevis och det borde du ju ha då du ansågs som behörig sökande, då kan det tyvärr inte "ersättas" några kurser utan du måste höja betygen i de kurser som ingår i ditt examensbevis men undantag av att inom matte får du ha "lättare spår", t.ex om du inte idag har A i matte 1c, 2c och 3c, kommer betygen i matte 1a eller 1b räknas in i stället för betyget i 1c (och på samma sätt på nivå 2 och 3 också).
    Högre betyg kan man få t.ex genom en Särskild prövning (dock är det mycket svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar). Det är inte förbjudet att söka till komvux men oftast får man svar PLATSBRIST om man redan har godkända betyg i de kurser man vill läsa, tyvärr.
    Högskoleprovet brukar vara ett bra alternativ - för att prövas i ännu en urvalsgrupp, HP-urval. Men på grund av Covid-19 blev HP inställt. Vi får hoppas att det kommer i framtiden ges fler HP per år. Läs gärna på gymnasieguiden.se/reportage/nytt-om-hoegskoleprovet
    ***
    ang. Arkitektutbildningar
    Man brukar kunna komma in även genom Arkitektprovet men som även det blev inställt pga Covid-19. Vi får hoppas att möjlighet att göra arkitektprovet kommer "tillbaka" inom kort! :)

    ang.Meritpoäng
    om du har godkända betyg i engelska 7 och i mattekurser upp t o m matte 5, då har du max i meritpoäng till alla andra utbildningar än de som kräver matte 4. Varken sig psykologprogrammet eller arkitektutb. kräver matte 4, då har du max meritpoäng till de utbildningar. Och ingen kan få mer än max. Info om meritpoäng för dig med examensbevis finns på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    • : Okej. Jag kan inte läsa inriktning naturvetenskap samhälle och räkna bort de kurser jag nu läst när de andra läst kurser till samhällshållet? Eller exempelvis läsa in estetiska programmet?
    • Anna : Om du har examensbevis från högskoleförberedande program kan du inte få ett nytt högskoleförberedande examensbevis, utan i så fall ett yrkesbevis (yrkesexamen) t.ex om du på komvux läser till undersköterska, elektriker eller byggnadsarbetare, men problemet är att komvux brukar inte ta in på yrkesutbildningar om man redan är högskolebehörig. tanken är ju att i fall man utbildar sig till undersköterska eller barnskötare så ska man jobba inom de yrken. Komvux har ont om resurser och måste prioritera personer med kort tidigare utbildningsbakgrund. Du får gärna kontakta komvux men jag tror tyvärr inte du kommer få läsa mot yrkesexamen där. Några ändringar i ditt examensbevis kan du inte göra (inget i examensbeviset får ändras. Punkt och slut. sådana är reglerna). :(
    • : Okej. Då förstår jag hur det ligger till iallafall. Känns däremot tråkigt att det ska straffa sig i slutändan för att man stressat, lämnat in allt i tid och gjort sin gymnasieexamen på 3år och att det nu ska straffa sig att man inte lämnade den halvfärdig för att kunna få bästa betyg i allt. Förstår att du inte har något att göra med hur det funkar. Men man verkar bli bränd för livet om man inte får A i allt på en gång om man går naturvetenskapsprogrammet.
    • : Tack för informationen!
    • Anna : Nu är det "undantags-situation" pga Covid-19! :( I normala fall brukade man kunna göra högskoleprovet och få mycket högt resultat om man är duktig och allmänbildad och komma in i HP-urvalet även om betygen från gymnasiet ej räckte till. Jag förstår att det inte är ditt fel att Högskoleprovet blev inställt. Du drabbdes av det (och många andra med dig). Att ha A i alla kurser från gymnasiet är inte lätt och det finns endast cirka 0.2 % av avgångselever från gymnasiet som har alla A i sina examensbevis (enligt den statistiken jag känner till). Alltså är det 2 av tusen avgångselever från gymnasiet som har alla A i alla kurser och jag tror att de är både duktiga men även har tur (t.ex att de ej var långtidssjuka under sin gymnasietid och att det ej hänt ngt inom familjen som skulle påverka dem negativt och sänkt deras betyg). Många ggr gäller det att "även ha tur", förutom att man är duktig - att träffa på "rätt person i rätt tid som ger rätt råd", t.ex. :) Det är lite tröst för dig - det förstår jag. "Fördelen" i att du inte kom in nu kan vara att du blir mognare med mer livserfarenhet och kan då välja en utbildning som passar dig bättre. Finns tyvärr exempel på när unga kommer in på långa högskoleutbildningar och efter 2 år i yrket ångrar sig och vill jobba med ngt helt annat. :(
    Läs alla kommentarer