Iden
    Hej. Jag läser svenska 3 på komvux och har en sista uppgift kvar innan nationella proven och kursens slut. Men uppgiften kommer jag inte hinna göra i tid och har redan bet om mer tid från läraren, extra tiden rinner snart slut och uppgiften är inte ens halvvägs slut. Nu undrar jag, om jag missar uppgiften och får ett F i slutbetyg. Måste jag då gå om komvux eller finns det något annat jag kan göra?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Iden,
    alla, oavsett vilka betyg de har (eller inte har) - har rätt att ansöka om att få göra Prövningar. Du kan, alltså, förutom att söka Läsa kursen på komvux eller på en Folkhögskola - kan också leta efter möjlighet var du kan ansöka om att få göra prövning i kursen.
    Betyg man får på prövningen är lika mycket värt som betyg man får i slutet av en läst kurs. Detta om du Behöver godkänt betyg i kursen... för att det går att söka jobb eller hitta utbildningar där godkänt betyg i svenska 3 inte krävs; ex. finns det många sådana utbildningar inom yrkeshögskolan - hela utbudet finns på www.yhguiden.se
    Hälsningar
    Mikael SYV