Oskar

    Hej, jag har jätte ångest över att få F i matte då jag ligger på F varning. Vad kan jag göra om jag får F i matte på första året i gymnasiet?

    • Anna :

      Utan godkänt betyg i matte 1 uppnår eleven inte Kraven för examensbevis och får då Studiebevis; det kan kompletteras efter gymnasiet, på komvux - genom studier eller genom självstudier/prövningar. Men du får läsa vidare till år2 och 3 även om du får F i matte 1. Får du möjlighet att gå om kursen nästa år, tacka då gladeligen JA!!!! och läs om kursen. Det är en jättestor förmån som sällan erbjuds.
      I "värsta fall" får du väl komplettera efter gymnasiet eller få jobb även utan examensbevis och några eftergymnasiala studier. På ngt. sätt så löser det sig... Om du nu gör ditt bästa (och ingen kan göra mer än sitt bästa) då måste du vara nöjd. Alla kan inte bli "professorer i matte" men du måste göra ditt bästa och försöka få godkänt betyg i matte 1. Känner du till www.matteboken.se och att Mattecentrum driver i ca 30 städer Räknestugorna där man kan gratis få hjälp i matte? Och du kan själv vara med och hjälpa till i en sådan Räknestuga: t.ex kan du hjälpa elever som går på grundskolan med deras matte. Det kan bli så att genom att förklara för en annan, så förstår man bättre själv!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Oskar;
    om eleven får F i en kurs hen läste på gymnasiet, har eleven rätt att göra Prövning i den kursen innan hen slutar år3 på gymnasiet.
    Har en fråga till dig: är du säker på att du läser rätt program? Om matten är för svår kanske är det så att du passar bättre på ett annat program.. bara undrar, som sagt. Känner inte dig. Vet inte vilket program du går.

    Om du t.ex läser på ett yrkesprogram och det är matte 1a din fråga gäller, så finns det inte mindre eller lättare matte inom gymnasiet... så, då gäller det att kämpa så gott du kan + använda sig av rätten att göra prövning sen.

    Vänligen & lycka till!
    Julia