Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Djeki!

    Det är inte så lätt att ge råd om hur man lär sig språk snabbt. Just språk tar det tid att lära sig. Det är svårt att skynda när det handlar om att läsa sig ett nytt språk.

    Tips: läs på den här platsen på gymnasieguiden - Tips om Studieteknik. Du kan översätta info din "ditt språk" dvs det språket som du har som modersmål - om Studieteknik. Det är våra bästa tips om hur man lär sig nya saker. Där finns det också länkar till några korta filmer som berättar om vad man kan testa för att lättare och snabbare lära sig. Det handlar om att lära sig "nya saker", inte specifikt om att läsa sig just ett nytt språk.

    Språkforskning visar på att man i genomsnitt måste ägna sig mellan 10-12 timmar per vecka (minimum) åt språkstudier i ett nytt språk - för att gå framåt. Vill man gå framåt snabbare, bör man ägna mer tid åt sina studier.

    Alla människor är olika och lär sig på olika sätt. De metoder som passar mig, kanske inte alls passar dig lika bra. Vi råder alla studerande att satsa på att utarbeta de Unika Metoder som passar just dig. Det gör du genom att testa olika sätt att lära dig och kommer på så sätt fram till vad som passar dig, hur du lär dig på bästa sätt. Testa de tips som vi skriver om i våra Tips om Studieteknik på GymnasieGuiden och vi hoppas du kommer fram till vad som passar dig.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv