Victor
    Jag går ettan på gymnasiet och är just nu inne i en omvalsperiod till kurser till tvåan. jag går naturvetenskapliga programmet och i tvåan så finns det två olika inriktningar där det ena är det jag just nu går dvs naturnatur, men även natursam där slutkurserna i kemi och fysik tas bort. jag känner mig mer intresserad av ämnena kurserna samhällskunskap 2 och geografi som byter ut de två naturämnena. Jag har inte riktigt känt än att det är inom kemi eller fysik som jag vill ha arbete i framtiden då jag inte känner att det är för mig, men detta kan ju självklart ändras, även om jag i nuläget anser det vara mindre troligt.
    Vilka effekter får det att välja natursam? jag planerar att studera vidare efter gymnasiet och undrar helt enkelt om det är värt att byta ut fysik 2 och kemi 2 eller om det är väldigt många framtida alternativ som försvinner då.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Victor!

    Nedan kan du se exempel på yrken som du kan uppnå möjlighet att arbeta inom (komma in på utbildningar som leder till de yrken) med examen från Naturvetenskapsprogrammets Inriktning Naturvetenskap och Samhälle - utbildningar till de yrken kräver inte godkända betyg i gymnasiala kurser fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4 (som är inriktningskurser på inriktningen Naturvetenskap på NA).

    Med examensbevis från NA/inriktning Natur-och-samhälle blir man behörig till högskoleutbildningar som förbereder till följande yrken:

    Arbetsterapeut

    Audionom

    Dietist

    Djursjukskötare

    Hippolog

    Landskapsingenjör

    Lantmästare

    Logoped

    Röntgensjuksköterska

    Sjuksköterska

    Skogsmästare

    Skogstekniker

    Tandhygienist

    Tandtekniker

    Trädgårdsingenjör

    Fastighetsmäklare

    Samhällsvetare

    Fysioterapeut

    Jurist

    Agronom

    Arkitekt

    Landskapsarkitekt

    Ekonom

    Civilekonom

    Psykolog

    Socionom

    Studie- och yrkesvägledare

    Förskollärare

    Grundskolelärare

    Ämneslärare

    Sjöingenjör

    Maskintekniker

    Sjökapten

    Styrman

    Dessutom kan man satsa på ett stort antal olika yrken, som inte direkt har någonting med naturvetenskap att göra.

    Exempel på yrken som kräver arbetsplatsförlagd utbildning, vilket ges av arbetsgivare när man redan är anställd:

    Studiestödsutredare

    Beslutsfattare på Migrationsverket

    Yrken inom FM

    Handläggare

    Utredare på FK

    Spårvagnsförare

    EU-tolk

    Tulltjänsteman

    Tullinformatör

    Flygvärd/flygvärdinna

    Tågvärd/tågvärdinna

    De alternativen som "försvinner" om du väljer bort inriktning Naturvetenskap är bland annat
    - läkarprogrammet
    -tandläkarprogrammet
    - civilingenjörsutbildningar
    - utbildningar till kemist
    - utbildningar till fysiker.
    Men det går ju att komplettera efter gymnasiet, så du kan senare ändra dig, komplettera, och då har du möjlighet att komma in på de utbildningar som kräver godkända betyg i kurser som ingår i inriktningen Naturvetenskap.

    • : jag har pratat med tidigare elever som gått natursam och då har valt till Matematik 4 för kunna bli civilingenjörer och det tycker jag låter som något jag också vill göra. Tack för svaret!
    • Anna :

      För civilingenjörsprogrammet krävs även fysik2. (och kemi1 men till vissa civiling.program kan kemi2 krävas och ibland även andra kurser). :)