Anonym
    Hej,
    Jag ska gå musik på estetiska, och sedan vidare på en musikhögskola. Efter det har jag tänkt att jobba som musiker. Men eftersom det är ett svårt jobb att leva på, undrar jag vad jag kan bli om jag inte lyckas med musiken?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kika på yrke/kulturskolepedagog - jag menar att du kan kanske undervisa i musik, antingen på en skola eller på en Kulturskola, inom studieförbund, på en folkhögskola eller inom något projekt, t.ex för musikintresserade ungdomar.
    Ett annat förslag: fundera på om du vill utbilda dig inom ljudteknik - kika på yrke/ljudtekniker

    Se också vilka som är "liknande yrken" till yrket Musiker: listan finns längst ner i yrkespresentationen på framtid.se/yrke/musiker
    t.ex kan du börja med att titta på yrke/trampare

    Sedan finns det i Sverige ett antal yrken där man kan jobba "med vilken som helst högskoleutbildning som är på minst 3 år", t.ex finns bland de yrken:
    Arbetsförmedlare
    Studiestödsutredare
    Utredare på FK
    Civilutredare hos Polismyndigheten. Om utbildning från just Musikhögskolan kan ge ett av de jobben, blir upp till arbetsgivaren att bestämma. Om du med utbildning från musikhögskolan kommer konkurrera om jobbet som t.ex Civilutredare hos Polisen "mot" en person med juristexamen, så tror jag att arbetsgivaren kommer prioritera sökande som är jurist. Men så länge det inom vissa yrken inom finns strikta, centraltbeslutade/generella krav på vilken utbildning man måste ha, så blir det individuell bedömning och det är arbetsgivaren som har tolkningsföreträde, därför går det inte på förhand svara på om just du med din utbildning kommer eller inte kommer få jobbet.

    Admin Nordiska Musikgymnasiet SYV på Nordiska Musikgymnasiet

    Hej!

    Tänk på att det estetiska programmet är högskoleförberedande och att du får en bra gymnasieexamen som låter dig plugga vidare på flera olika högskoleprogram! Mitt förslag är att våga satsa på din musik och oroa dig inte så mycket just nu. Du har hela livet framför dig och även om du skulle komma på andra tankar efter musikhögskolan så finns det massor med möjligheter och då har du hunnit skaffa dig ett större perspektiv och kanske flera intresseområden så valet blir då inte lika svårt.