Zambe

    Jag undrar om vad för jobb kan jobba med efter gymnasiet (för tillfället går jag i 2:an) jag hörde att folket från min apl plats i min egna ort verkade inte gilla det jag har gjort även dock jag gjorde alla typer av olika jobb så vill dom bara få bort mig och med tanke med att jag har en invandrare bakgrund så kan det även påverka situationen. Jag vill inte behöva gå om 3 år då jag redan gjort det och går med 05 ist för 04:or. Jag har pratat med min lärare och vi får se hur det blir i trean och se om vi kan hitta en lösning. Jag själv tänker se om jag kan jobba på ett annat jobb kanske i dagis eller något, det kan vara vad som helst verkligen bara så man kan försörja sig sen kanske jag vill gå i universitet eller nått men det verkar jobbigt och jag vet inte hur det går till. Lärare bruka sig att det inte som lektioner i gymnasiet och det gör mig nyfiken till hur det egentligen går. Iaf det jag behöver hjälp med är vad för möjliga val jag har efter programmet och jag klarar Karaktären annars har jag godkänt i allt. Sen vad för jobb kan jag få efter gymnasiet som inte har någon alls koppling till fordon. Sedan undrar jag om vad jag kan plugga till

    • Milla : Vilken INRIKTNING på FT (fordonsprogrammet) går du?
    • Zambe : Personbil
    • Milla :

      OK, då läser du nu mot yrke Personsbilmekaniker. Jag kommer nu utöka mitt tidigare svar till dig.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    FT har fyra olika inriktningar och man läser mot "rätt olika" yrken på de olika inriktningar. Tyvärr skriver du inte vilken inriktning du går. Det är bra om du kan uppge vilken inriktning du går, det blir då lättare att ge dig svar som blir till hjälp för dig.
    Annars, så finns det väldigt många olika möjligheter för dig. Som ung person hinner du utbilda ig på olika sätt och i olika skolformer och du skriver själv att du i framtiden kanske vill gå på universitetet. Försök därför uppfylla kraven för examensbevis (gör ditt bästa i varje kurs du läser). Blir du på gymnasiet inte behörig till eftergymnasial utbildning kan du komplettera på komvux. Du kan också söka läsa på folkhögskolorna. Det finns också många jobb som inte kräver någon specifik utbildning på förhand, utan man bli upplärd på arbetsplatsen efter anställningen men för att få anställning kan olika krav ställas t.ex att man har "gymnasiekompetens" + kanske också körkort (t.ex blir man upplärd mot yrken som Kriminalvårdare och Spårvagnsförare (bara för att ta ett par exempel) efter anställning men man måste bli klar med gymnasiet och man måste ha körkort lägst klass B, för personbil).
    Det finns uppskattningsvis cirka 8.ooo yrken. Många av de kräver en specifik högre utbildning men väldigt många är icke-reglerade (vilket betyder att arbetsgivarens bedömning gäller).

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen,
    du läser nu (uppgav du i kommentaren till din fråga) mot yrke Personbilsmekaniker. Om du efter gymnasiet inte kan eller inte vill jobba inom just det yrke, så kan du ändå använda de kunskaperna du får på gymnasiet; fundera t.ex på att eventuellt satsa på att bli FordonsmontörBesiktningstekniker eller Bilförsäljare eller säljare av däck eller reservdelar till bilar/fordon.
    Du - på grund av din erfarenhet av att "mecka" med bilar - kommer även ha lättare att utbilda dig inom många yrken, jämfört med någon som inte har "meckat" förut. titta t.ex på yrket Hissmontör och Industrirörmontör.

    • Zambe : så är detta dom enda valen jag har efteråt eller finns det mer, sedan tänkte jag vad kan det finnas för val om man skulle plugga vidare?
    • Milla :

      Du kan söka alla jobb som du vill ha men jag kan inte lova dig att du får jobbet. Det är de som anställer som bestämmer. Vad gäller plugga vidare, så är högskola-universitet inte ett alternativ utan fullständig gymnasiekompetens eller så måste du efter det att du fyllt 19 år skaffa dig 3-årig arbetslivserfarenhet (se Reell kompetens/en Annan väg). Se vad som kan finnas inom yrkeshögskola - www.yhguiden.se Utbildningsutbud förändras och du ska söka till en eftergymnasial utbildning först till hösten 2024, så vi vet inte exakt vilka utbildningar som kommer starta då. ... Vad gäller söka jobb, se gärna framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken där du finner exempel på yrken där man kan få anställning utan någon längre utbildning.

    • Zambe : jag tänkte på om det finns någon sorst kurs för musik hade det kunnat gå för mig eller vad skulle du tro om det?
    • Milla :

      "Musik" är väldigt stort och brett. Vilka instrument spelar du? Är det sångare eller musikproducent du vill bli? Eller kanske ljudtekniker? Det finns många olika yrken som på olika sätt jobbar med musik, t.ex musiklärare, sångare, musikproducent, musikterapeut, musikinstrumentmakare, artistbokare och många fler. Titta gärna på många olika yrken på www.framtid.se ... Vilken utbildning som krävs eller rekommenderas beror många gånger på vilket yrke man siktar på.

    • Zambe : jag tänke typ skriva låta och lägga ut det på spotify då jag redan har lagt ut en låt redan sen kanske hade det kunnat vara bra att kunna skapa egna "beats" osv men för det mest sjunger jag
    • Milla :

      Du har redan lagt ut en låt så fortsätt med det! På den vägen kan du bli låtskrivare, även utan någon formell utbildning till det yrket. Om du sjunger och är duktig på det kan du bli sångare (och även här finns inte några strikta krav på att ha någon utbildning, finns många sångare och låtskrivare som inte har någon utbildning inom sång eller musik). Men visst finns det mängder av utbildningar inom sång och musik! Vilken av dem som du vill gå (om du vill gå någon utbildning) är upp till dig! Utbildningarna inom det område finns i Sverige inom olika skolformer: till högskola-universitet blir du inte behörig utan fullständiga gymnasiala betyg, i alla fall innan du skaffar dig 3-årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid; men det finns också utbildningar inom folkhögskola, inom KKU och på privata skolor och även inom studieförbund). En utbildning som kan bli av intresse för dig kan även finnas inom yrkeshögskola, se t.ex utbildning/yrkeshogskola-musikmakarna/musikmakarna-songwriters-academy

    Läs alla kommentarer