Utomlandsstuderande

    Jag studerar i en finlandssvensk yrkeshögskola i Finland. Utbildningen motsvarar en bachelorutbildning på 210ECTS (3,5år) och programmet är en socionomutbildning. Jag undrar om vad jag kommer att kunna arbeta med när jag flyttar tillbaks till Sverige med den utbildningen? Jag har förstått att socionom i Finland skiljer sig från socionom i Sverige!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej P,
    det första jag tänker på är att jag vill råda dig skicka din utbildning till bedömning, till UHR och få svar om vad din utbildning från Finland är "värd i svenska mått" och när du får svar/bedömning från UHR kan du fundera över om det kanske är fördelaktigt för dig att försöka komplettera din finska utbildning och ta ut examen från socionomprogrammet. Kontakta studievägledare på de högskolor och universitet som erbjuder socionomprogrammet.
    Annars, så är yrken för socionomer i Sverige (för det mesta) icke-reglerade. Endast Kurator inom hälso- och sjukvården är ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen. För att få lov att kalla sig Kurator inom hälso- och sjukvården eller jobba inom det yrket, måste man ha examen från socionomprogrammet och sedan läsa påbyggnadsutbildning också. Andra socionom-yrken är i Sverige icke-reglerade. Att ett yrke är icke-reglerat betyder att det står arbetsgivaren fritt att anställa med vilken utbildning hen anser vara lämpligt. Det är därför jättesvårt att svara på din fråga, för att olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika.
    Om bedömning av utländska utbildningar - information från UHR, universitets- och högskolerådet var god se uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning