Ida
    Jag älskar att skriva men journalist känns inte som något för mig, och författare vet jag inte heller… Jag tycker om att skriva känslosamma texter eller med åsikter i. Psykologi & filosofi älskar jag. Jag kan såklart gå någon skrivarkurs, men vad kan jag bli utav det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ida,

    exempel på vad man kan bli om man gillar att skriva är Manusförfattare, se på http://www.yhguiden.se/utbildning/cm-education-ab/manusforfattare det är en yrkeshögskoleutbildning.

    Om du älskar psykologi och filosofi och vill satsa på en lång högskoleutbildning - läsa psykologi och/eller filosofi på högskolenivå, kan du sedan gå forskarutbildning och skriva avhandling, artiklar och böcker inom de ämnena, t.ex.

    Inom område Utbildning - finns det skribenter som författar läroböcker och andra texter som används i undervisningssituationer. En väg att gå är att söka lärarutbildning och se sen om du vill söka lärarjobb eller gå vidare till forskning inom pedagogik eller till att arbeta med att ta fram undervisningsmaterial (läromedel). Annars så finns det en 2 årig yrkeshögskoleutbildning http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/utbildningsproducent-blended-learning där du lär dig att Lär dig planera, utveckla och genomföra utbildningar via digitala kanaler. Sista ansökn.dag är 3 maj till start 14 september - utbildningen är i Stockholm.

    Det finns givetvis flera yrken där man producerar mycket text på olika sätt: även Studie- & yrkesvägledare ( min utbildning ) - jag skriver många svar till personer som ställer frågor om utbildningar eller söka-jobb aktiviteter, handlingsplaner mm.
    En socionom, som får jobb som kurator på en skola eller som socialsekreterare inom social tjänsten - skriver också mycket: rapporter, sammanställningar, förslag, handlingsplaner, mail, protokoll mm.
    Men det är inte säkert det är den sortens texter du menar att du vill arbeta med att skriva. Men fundera ändå på om ngt. inom detta skulle kunna vara av intresse för dig.

    Annars så råder jag dig att titta igenom yrkena på http://www.framtid.se/professions/
    och se om du hittar ngt. som lockar dig.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare