Frida
    Jag har sökt Frisör utbildning (hantverksprogrammet) och undrar om jag kan bli något annat än bara Frisör?
    • : Om du har ansökt till det så får du ju en yrkesexamen till det yrke du utbildar dig till (i ditt fall, frisör). Men statistik visar att det är mindre än 25 % som får frisörjobb (då kollar man på alla inriktningar). Frisörer finns det ett stort överskott på frisörer, och det verkar bli vanligare med att folk startar sina egna företag. Vissa brukar också lämna det området helt och söka jobb som något annat. Nu är jag inte säker, men det finns väl chans att kanske jobba på smink- och hudvårdsavdelningar på affärer (större butiker m.m.). Du kanske får jobb på sminkbutiker, eller något helt random område som inte har något med det du pluggade med (vårdpersonal, butiksmedarbetare, kundservicemedarbetare m.m.). Jag vill inte säga att du inte ska söka till frisör. Om du vill bli det och känner att du kan arbeta med det i framtiden, så ska du bli det också. Tänk bara på att i början kanske du inte får jobb direkt, utan du måste kanske praktisera på olika ställen för att samla erfarenhet. En plan-b skulle kunna vara att du lägger till kurser så att du får grundläggande behörighet för högskolestudier. Då kan du söka till många YH-utbildningar bl.a. Där kan man också söka utan "full" behörighet, utan man kan prövas i en grupp där man inte har en gymnasieexamen eller grundläggande behörighet. YH är ju väldigt nära arbetslivet på så sätt att minst 25 % av utbildningen är förlagd på en arbetsplats. Du skapar därför många jobbkontakter, och har stor chans till arbete. Hoppas att du blivit lite klokare angående andra yrken efter hantverksprogrammet. Om du väntar så svarar en SYV snart om allt är rätt (den kanske t.o.m. har något att tillägga)! Lycka till med dina framtida studier! MVH,

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Frida!

    Tanken är ju, som du själv säkert vet, att man skall jobba som frisör om man väljer HV, inriktning frisör.
    Det finns dock ganska många f d frisör-elever som jobbar med helt andra saker, t.ex. som säljare i butik, som personlig assistent eller de som väljer att studera vidare efter gymnasiet.

    Man kan utbilda sig inom t.ex yrkeshögskola, se utbud på www.yhguiden.se

    eller läsa till en yrkeslärare för att jobba med att utbilda blivande frisörer.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare