Quinn

    Vilka yrkesroller kan jag jobba som direkt efter Vård och Omsorgsprogrammet? Personlig assisstent, medicinisk sekreterare och elevassisstent eller kräver de vidare utbildning? Och hur läser man på komvux? Praktiskt liksom? Kostar det pengar?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Quinn!
    Till Med.sekreterare utbildar man sig på yrkeshögskola - på eftergymnasial nivå. Yrkeshögskoleutbildningar är eftergymnasiala utbildningar; utbud ser du på www.yhguiden.se

    Direkt efter VO kan man söka jobb som hemtjänstpersonal, undersköterska, elevassistent eller som personlig assistent.

    Med examen från VO finns möjlighet att vidareutbilda sig till bland annat apotekstekniker, steriltekniker, specialistundersköterskatandsköterska eller läkarsekreterare /vårdadministratör/ medicinsk sekreterare på en Yrkeshögskola.
    Listan på gymnasieskolor som erbjuder VO: var god se gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=VO

    Komvux
    KomVux är en förkortning för "kommunal vuxenutbildning". Kika gärna på framtid.se/studier/komvux - När är man Vuxen och kan börja läsa på komvux? Jo, från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år eller tidigare, men först måste man genomföra 3-årig utbildning på ett av gymnasiets nationella program.

    Kostnader?
    Undervisning på gymnasiet och på komvux är gratis. Det som skiljer sig, exempelvis om man utbildar sig till undersköterska på gymnasiet eller på komvux är att gymnasieelever har rätt till gratis kurslitteratur (läroböcker), gratis lunch och åkkort/busskort. Komvux-elever betalar själva för kurslitteratur, resor till-från skolan och så har de inte rätt till gratis lunch.