Ranosh

    Hej, Jag går etta på humanistiska och tänker välja inriktning språk. Man kan inte få meritpoäng på franska om det är steg1, och jag vill då byta till arabiska steg3 som moderna språk för att få meritpoäng. Men det som jag funderar över, kan jag studera utomlands franska. Det enda ämnet jag tycker om och brinner för är franska, men jag får inte meritpoäng för det. Och man studerar bara 2 år franska. Om jag hoppar av gymnasiet nu och studerar bara franska utomlands, vad kan jag bli sedan? Jag skulle vilja jobba utomlands som tolk i skolor då jag kan svenska och arabiska flytande och om jag lär mig franska kan jag bli det. Men och vad behövs göra för att jag ska bli det. Ge mig tips, det enda jag vill lära mig franska och jobba. Gymnasiet känns inget för mig.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hur gammal är du ? Om du är under 18 år, bestämmer dina vårdnadshavare, var du bor och om du går lov att hoppa av skolan.

    Om du är över 18 år, får du bestämma själv. Ang bo och gå i skola i Schweiz, har du råd? Studiehjälp som du kan få, kommer inte täcka för allt vad det kostar.

    Om att studera och jobba i Schweitz prova ställ din fråga till

    Presence Switzerland

    Bundesgasse 32
    CH-3003 Bern

    [email protected]

    • : Jag är 16, har släktingar som jag kan bo hos, mina föräldrar godkänner.
    • Julia : Det kan också spela roll om du är svensk medborgare och vilka språk du kan så pass bra att du kan läsa med hjälp av dem, kan du de språk som talas i Schweiz tillräckligt bra?
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, vi fick nu svar från den Schweitziska ambassaden angående läsa på gymnasiet i Schweitz. Var god läs deras svar nedan:

    Länkar till skolor finns här: http://www.swiss-schools.ch/en/

    Finns det släktingar där ungdomen kan bo, hos rekommenderar jag dem att de vänder sig till de kantonala myndigheterna i den kanton de bor i för att höra vad som gäller där eftersom det inte är statligt reglerat och antagningsregler och regler för uppehållstillstånd kan variera.

    Bästa hälsningar
    Information & Kultur
    Schweiziska Ambassaden / Embassy of Switzerland
    Valhallavägen 64 / Box 26143
    SE - 100 41 Stockholm

    Liselotte