Marcus

    Tog studenten förra året och funderar på att plugga kriminologiprogrammet men med mina poäng kommer det inte hända, så jag undrar om det finns något liknande till kriminolog till den mängd poäng jag kom ut med. Kom ut med 14 poäng

    • Anna : Har du gjort HP; högksoleprovet? HP befriar inte från kravet på behörighet men just för Konkurrens är det jättebra att ha gjort HP; då prövas man i ännu en urvalsgrupp: HP-urvalet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus!
    Antagningsgränser (hur högt meritvärde som ger plats på utbildningen) bestäms inte på förhand utan uppstår i Konkurrensen om utbildningsplats och kan ses i efterhand. Så, det går inte att säga att nästa gång antagning görs, så kan du komma in här eller där med 14 i meritvärde...
    ang. "liknande till kriminolog" - se gärna på vilka yrken så på olika sätt sägs vara "liknande yrken till yrket Kriminolog":
    Framtid.se/yrke/civil-utredare
    Framtid.se/yrke/polis
    Framtid.se/yrke/kriminalvardare
    Framtid.se/yrke/it-forensiker
    Framtid.se/yrke/utredare
    Framtid.se/yrke/sakerhetskoordinator
    Framtid.se/yrke/kriminalvardsinspektör
    Framtid.se/yrke/expert-pa-stulen-konst
    Framtid.se/yrke/beteendevetare

    Ett "kreativt förslag": sök till ämneslärarprogrammet som utbildar till lärare i samhällskunskap och religionskunskap eller samhällsunskap och historia och när du har läst i 3 år kan du börja söka till tjänster inom polisen som Civilutredare eller Administrativa tjänster; Polisen brukar kräva för att kunna anställa "civilister" (alltså de som inte är Poliser) att man har 3-årig högskoleutbildning. Inom polismyndigheten kan man sedan (bl.a genom interna utbildningar) avancera till utredare av grova brott.