Ella
    Hej!

    Jag vill bli beteendevetare eller något liknande men kan just nu enbart läsa på heldistans och på halvfart. Jag undrar då vad jag ska eller kan söka in på för kurser som jag senare kommer tillgodoräkna mig på ett program eller bygga ihop min egen examen? Att tillläggas bör att jag har ett ganska lågt meritvärde men att jag just nu läser en sociologi grundkurs på Mittuniversitetet. Jag är inte fast vid just beteendevetare men skulle vilja jobba med liknade saker och tänker att det då kan vara bra att ha en sådan examen?

    Hälsningar Ella

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Ella,

    "Heldistans" heter inom högskoleväsendet i Sverige "distans utan obligatoriska träffar".

    Beteendevetare>>> är ett samlingsnamn för många olika yrken och utbildningar. Om du vill ta ut Kandidatexamen, måste du ha 90 högskolepoäng inom ditt Huvudämne. Resterande poängen måste innehålla kandidatkurs och "utfyllnad" upp till 180 hp (kandidatexamen består av 180 hp). Exakt vilka "övriga kurser", förutom Huvudämnet som får tas in i kandidatexamen, kan du få olika svar, om du frågar på olika lärosäten.
    Varje högskola och universitet får i viss mån bestämma själva inom vissa ramar. Ramarna är att det måste vara 180 hp; 90 hp i Huvudämne och kandidatkurs godkänt.
    Utbildningsutbud av kurser (och program) som blir sökbara till HT-19 fastställs till 15 mars 2019 och kommer att kunna hittas på www.antagning.se (och ansökn.period pågår till 15 april 2019).

    Du får ett sådant "generellt svar" av mig pga vi på Fråga SYV bestämmer inte vilka kurser som får ingå i kandidatexamen, utan du måste få svar från det lärosäte där du vill senare ta ut kandidatexamen.

    Vänligen
    ANNA