Morgan

    Hej, jag pluggar första termin på BTH i planeringsarkitektur/Fysisk Planering. Jag vill vara med och påverka områden i både arkitektur och planeringsarkitektur då jag ej är en anhängare av modern arkitektur och då jag anser den inte ha stöd hos folket. Finns det en framtid för mig i yrket om jag t.ex. vill starta ett företag där jag som fysisk planerare och en arkitekt konsultar/gestaltar kvarter t.ex och lägger fram dessa för kommuner, tar inte i det fallet oftast bara emot konsulting i deljplanefrågor från en fysisk planerare och förlitar sig på en egen kommunanställd eller byggbolags arkitekt? hur fungerar det här med kommuner, har de flesta kommuner en bestämd stil de bestämt ska byggas i? vad är planerarens roll i det hela?

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej!
    Har du frågat dina lärare på den utbildningen du läser nu?
    Annars så är tipset att du ställer den frågan till de framtida arbetsgivare som du har tänkt att du vill jobba för.
    Svår fråga som är nog ganska omöjlig att svara på för en "vanlig" allmän studie- och yrkesvägledare... :(
    För det första, så kan det vara olika i olika kommuner och situationen kan också förändras över tid.
    Jag ställde din fråga till några sakkunniga inom branschen; förhoppningsvis kommer någon eller några av dem med svar - och i så fall återkommer vi till dig, så fort vi hittar svar på din fråga (kan dock tyvärr inte lova att jag/vi hittar svar på din fråga).

    • Morgan : Tack för svaret!
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    vi fick svar från SverigesArkitekter, som lyder:
    "Arkitektens roll handlar om att kunna argumentera för sin sak; det kan handla om stil eller om andra beslut som berör projektet. Att jobba med husarkitektur handlar mer om specifika gestaltningsfrågor och att arbeta med planarkitektur handlar om att ta fram detaljplaner eller översiktsplaner, sätta strukturen för framtida områden eller städer.

    Att starta eget är möjligt och många arkitekter jobbar som konsulter och driver eget. Alla kommuner har lite olika processer beroende om det är en tävling eller hur uppdraget ser ut. Men ofta i arkitektbranschen är det så kontor får projekt, genom att delta och vinna en tävling. Det finns fler uppdragsgivare och beställare av projekt än kommuner.

    De flesta kommuner har en arkitekturpolicy (som anger riktlinjer) och en stadsarkitekt. Annars är det riktlinjerna inom ramen för vad detaljplanen säger om ett område, hur stor tomten är och vad för tak byggnaden ska ha etc.".

    • Morgan :

      Tack för svaret!

    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!