Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    i grundläggande behörighet till svenska högskoleutbildningar (alltså till Alla högskoleutbildningar) ingår det att bland annat, ha godkända betyg i 2 gymnasiala kurser i Engelska - som heter Engelska 5 och 6. Utan grundläggande behörighet kan man inte antas till någon svensk högskoleutbildning.
    Om du inte kan skaffa dig godkända betyg i Engelska 5 och 6, kan du då i ställe titta på andra typer av utbildningar som ges i andra skolformer, än högskola/universitet.
    Titta gärna på yrkeshögskoleutbildningar: utbud finner du på www.yhguiden.se
    Nedan ser du några snabblänkar till information om några yrkeshögskoleutbildningar (som exempel):
    utbildning/sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/lokforare
    utbildning/xenter-botkyrka/hisstekniker-installation-reparation-och-service
    utbildning/forshagaakademin/fiske-och-jaktguide
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/bagare-konditor
    utbildning/xenter-botkyrka/lararassistent
    utbildning/centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/behandlingspedagog
    utbildning/centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/integrationspedagog