ell
    Hej syv jag har en fråga och ställa, jag funderar på att gå hotell och tursim programmet på en skola, där de har lagt till hökskole förberedande, alltså har du chansen att plugga vidare. Något jag inte riktigt förstår är till vad ? blir det ungefär som att man går en samlinje då. Om jag går denna linje och läser de högskoleförberedande ämnena kan jag utbilda mig till vad som helst på högskola. Eller måste det ha något med hotell branchen att göra. Har inte riktigt kunnat hitta svaret på denna fråga. Därför ser jag det aktuellt eftersom då kan jag jobba ett tag men även plugga vidare :) / Elsa

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa, på alla yrkesprogram har eleverna Rätt att läsa svenska 2&3 samt engelska 6, som är kurser som i kombination med Examensbevis från ett yrkesprogram ger Grundläggande behörighet (till högskolestudier). gymnadieskola kan inte neka eleven att läsa de kurser om hen vill läsa dem och det gäller alla gymnasieskolor.

    Sedan krävs det ofta kurser för särskild behörighet, som kan vara matematik 2,3,4 och naturkunskap 2 t.ex (beror på vilken utb det är).

    Efter gymnasiet kan man söka även till andra ställen än högskola/universitet... ex kan man söka till yrkeshögskola, folkhögskola, KKU, privata utbildningar och diverse utb utomlands.

    Det finns ingen gymnasial utb som skulle ge behörighet till alla eftergymnasiala utbildningar! och blir man inte behörig på gymnasiet, kan man komplettera sen...

    Studie- och yrkesvägledare

    Kika gärna på exempel på vilka Yh utb inom hotell>> som kan finnas att söka till efter gymnasiet.