Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utan godkänt betyg i gymnasial kurs Matematik 1 är man inte behörig till högskola, över huvudet taget.
    När du skriver "läst kurser" - de kan väl inte vara på Högskole-universitetsnivå? Annars, så förstår jag tyvärr inte innehåll i din fråga.

    Grundläggande behörighet till högskolestudier innefattar Examensbevis och examensbevis kan man inte få utan att ha godkänt betyg i en gymnasial kurs matematik 1 (som miniminivå godkänt betyg, E, i matematik 1a).

    Du kan i vilket fall titta på yrkeshögskoleutbildningar; de kan göra undantag från behörighetsreglerna. Högskola-universitet i Sverige kan inte göra undantag och kan inte ta in obehöriga.
    Presentationer av yrkeshögskoleutbilnidngar ser du på www.yhguiden.se, många yh-utbildningar kräver godkända betyg i matte, t.ex i matematik 1 eller 2. Men pga yrkeshögskola kan göra undantag, så är det inte uteslutet att kunna tas in även om man är obehörig.
    Kika därför gärna på www.yhguiden.se - det finns också rätt många yh som ej kräver ngn matte (för särskild behörighet) men pga godkänt betyg i matematik 1 ingår i "gymnasiekompetens" och yh ligger på Eftergymnasial nivå, så ska man helst ha godkänt betyg i matematik 1.

    yhguiden.se/resultat?Education.rate%5B%5D=50&Educ kan du se en lista på lite över 100 st. yrkeshögskoleutbilnidngar som ges på 50% av studietakt med start höstterminen 2020.